Banken leven in verleden

Er is geen trouwere klant dan een klant van een bank. Hoeveel filialen een bank ook sluit, hoeveel hij ook vraagt voor het gebruik van een pinpas, welke rente hij ook rekent voor roodstaan, de klant blijft....

Pieter Klok

De marketingstrategie van banken is dan ook al jaren betrekkelijk eenvoudig. Zorg dat je zoveel mogelijk studenten strikt, want er moeten wel heel gekke dingen gebeuren, willen die later nog bij je weglopen.

Maar de tijden veranderen.

Nu banken veel van hun filialen sluiten, wordt de band tussen bank en klant steeds minder hecht. De gemiddelde Nederlander heeft er steeds minder moeite mee de overstap naar een andere bank te wagen.

De enige reden dat hij hier vaak van afziet, is dat dat zoveel administratieve rompslomp met zich meebrengt. Volgens de Consumentenbond kan deze rompslomp beperkt blijven als de klant hetzelfde rekeningnummer kan houden.

Dat moet eenvoudig te realiseren zijn. Wie overstapt naar een andere mobiele telefoonmaatschappij, kan immers ook zijn eigen nummer houden. Nummerportabiliteit, heet dat. En het werkt: sinds toezichthouder OPTA dit begin 2000 verplicht stelde, is het aantal overstappers duidelijk toegenomen.

Maar bij banken is het veel moeilijker te realiseren, zeggen de banken zelf. Deze week presenteerde branche-organisatie NVB het resultaat van een uitgebreid onderzoek. 'Bevinding 1: Nummerportabiliteit is niet de oplossing van het probleem.'

De redenering gaat ongeveer als volgt: Omdat banken een heel netwerk van diensten rond het rekeningnummer hebben gevlochten, kan dat nummer niet zomaar naar een andere bank worden meegenomen. Het ontvlechten van dat netwerk kost volgens de NVB honderden miljoenen euro en dat moet volgens de NVB uiteindelijk allemaal door de klant worden opgehoest.

Eerder noemde Hein Blocks, voorzitter van de NVB, in de Volkskrant een ander bezwaar. 'Alle zeven miljoen rekeninghouders van de Postbank moeten bijvoorbeeld een nieuw tiencijferig nummer krijgen om het die paar mensen mogelijk te maken om over te stappen.'

Die paar mensen? Als de banken het overstappen echt vergemakkelijken - wat ze geen moment van plan lijken - kunnen dat er best eens meer zijn.

Maar Blocks lijkt daar geen moment rekening mee te houden. Er is in zijn beleving ook in de toekomst geen trouwer klant dan de klant van een bank.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden