Bank hoopt dankzij KPN-introductie op tienduizenden nieuwe beleggers Postbank-klant bang voor rood staan
De Postbank wordt geconfronteerd met een sterke groei in het aantal rekeninghouders die rood staan willen voorkomen door een beroep te doen op het girokwartaalkrediet van de bank....
Van onze verslaggever
AMSTERDAM
De opvallend sterke stijging is een uitvloeisel van de vorig jaar ingezette Postbank-strategie om betaalkaarten niet meer op het postkantoor te verzilveren. Uit vrees voor het relatief dure rood staan blijken Postbank-klanten massaal een beroep te doen op het girokwartaalkrediet, dat goedkoper is dan rood staan.
De vervanging van de betaalkaart door het pinnen, zowel op het postkantoor als bij winkels, heeft zich in de eerste maanden van 1994 razendsnel doorgezet, zo maakte de directie van de Postbank duidelijk in een toelichting op de al eerder door de ING Groep gepubliceerde cijfers over 1993. De girobetaalkaart wordt nog maar 90 miljoen per jaar keer ingezet; eerder ging het nog om 225 miljoen stuks.
'We zien dat de klant de betaalkaart steeds meer gebruikt als reservegeld. Hij houdt zijn setje achter de hand', aldus Postbank-directeur M. Schalekamp. Aan de omvang van dat reservepotje knabbelt de bank. Het aantal toegestuurde betaalkaarten zal worden verminderd tot tien. Eerder al liep het aantal betaalkaarten terug van twintig naar vijftien.
Tegenover de teloorgang van de girobertaalkaart staat het succes van het pinnen. Vooral het aantal pinbetalingen in winkels schiet omhoog. Volgens ING-bank bestuurder H. Verkoren waren er alleen al in maart van dit jaar bijna 10 miljoen transacties. 'Dat worden er dit jaar zeker 130 tot 150 miljoen', meent Verkoren optimistisch. In 1993 waren dat er nog slechts 67 miljoen.
De Postbank profiteert sterk van de groei. 'Wij pakken consequent 50 procent van die transacties', aldus Verkoren. Het elektronisch betalen helpt de Postbank bij het kostendekkend houden van het betalingsverkeer. Door de grotere efficiëntie zakken de kosten. Winst maken op het betalingsverkeer staat echter niet voorop, stelt Verkoren. 'Wij streven naar een neutraal resultaat of een lichte plus.'
Naast pinbetalingen neemt het gebruik van geldautomaten nog onverminderd toe. Hun aantal is in het afgelopen jaar met een-vijfde gestegen tot iets meer dan duizend. Die zijn goed voor 100 miljoen transacties, waarbij gemiddeld 200 gulden wordt opgenomen. Steeds vaker worden kleine sommen opgenomen, terwijl de klant die het postkantoor binnengaat er gemiddeld met een hoger bedrag uitkomt.
De Postbank heeft inmiddels 'enige tienduizenden klanten' die in effecten beleggen via de vorig jaar november vernieuwde beursorderlijn. Daarmee kan de cliëntèle handelen op de Amsterdamse effectenbeurs en de optiebeurs. De bank gaat ervan uit dat de komende emissie van KPN-aandelen nog eens enkele tienduizenden nieuwe klanten gaat opleveren.
In het informatiemateriaal over de KPN-emissie waarschuwt de bank voor het inschrijven voor te kleine bedragen, omdat dan de kosten van de aanschaf relatief hoog uitvallen. Met de beursorderlijn beweert de Postbank dertig procent goedkoper te zijn dan de concurrentie. De kosten zijn onder meer beperkt, omdat een duur apparaat van beleggingsanalisten ontbreekt.
Overigens heeft de beleggende Postbank-klant in de eerste maanden van dit jaar gemerkt dat het kan verkeren. De beleggingsfondsen van de Postbank, in vier jaar tijd van nul gegroeid naar 3,7 miljard gulden, kregen een klap op het vlak van obligaties door de rentestijging.