Banenjacht

Naam: Jeroen Tilma (26)..

'Het is een apart, maar leuk wereldje. Aardige mensen, iedereen kentelkaar, en iedereen deelt de liefde voor het boek.'

Jeroen Tilma denkt met veel plezier terug aan zijn stages in deuitgeverswereld. In het kader van zijn opleiding tot uitgever enmarketingmanager aan de Hogeschool van Amsterdam liep hij rond bij deuitgeverijen Wereldbibliotheek, Van Gennep en Otto Cramwinckel. 'Wat mevooral beviel, was de aandacht die in Nederland aan de opmaak van een boek wordt gegeven. Buitenlandse boeken zijn soms niet om aan te zien.'

Tilma leest 'alles wat los en vast zit' en wist dan ook snel waar hij zijn vak van wilde maken. Vooral de marketingkant van het uitgeverswerkspreekt hem erg aan. Om zich ook inhoudelijk te kunnen verdiepen in deboekenwereld besloot Tilma, nadat hij zijn opleiding in Amsterdam hadvoltooid, een masteropleiding Cultuur en Letteren te volgen in Tilburg.

'Aanvankelijk kwamen er interessante onderwerpen aan bod, zoals hetsociologische aspect achter de boekverkoop bijvoorbeeld. Maar gaandewegverschoof de aandacht naar statistieken en literaire stromingen en kwamde marketing van het boek op de achtergrond terecht. Terwijl dat voor mij de reden was voor de studie in Tilburg te kiezen.'

Enigszins teleurgesteld besloot Tilma de studie te staken. 'Ik heb altijd al bijbaantjes gehad tijdens mijn studententijd, in de wetenschapdat dat gunstig zou uitpakken bij een sollicitatiegesprek. Na Tilburgbesloot ik in de eerste instantie maar gewoon lekker aan het werk te gaanen in de tussentijd uit te kijken naar een relevante baan bij eenuitgeverij.'

Via een uitzendbureau kon hij meteen terecht als verkoopmedewerker bijPrimafoon. 'Leuk werk, maar ik zei er direct bij dat het tijdelijk was.Daarmee heb ik mezelf een beetje in de vingers gesneden, want ik werk ernog steeds. Doorgroeimogelijkheden zijn er voor mij niet, omdat mijnwerkgever weet dat ik eigenlijk een andere baan zoek.'

Daarmee lukt het maar matig. In de eerste instantie solliciteerde Tilma alleen bij uitgeverijen, maar daar hadden ze helemaal geen mensennodig. 'Ik heb er stapels afwijzingen aan overgehouden. Al snel ben ik watbreder gaan solliciteren, naar marketing- en verkoopfuncties bij allerhandebedrijven. Maar hoewel ik genoeg verkoopervaring heb, is het blijkbaar niet de soort ervaring die ze zoeken.'

Toch is hij meerdere keren uitgenodigd voor een gesprek en heeft hij 'devreemdste psychologische tests gedaan'. Het loopt echter altijd stuk opde juiste werkervaring. 'Bovendien ga ik soms niet voor de volle 100procent voor een baan, omdat ik net de dag ervoor ben afgewezen. Bij eengesprek merken ze dat. Ik kan nu eenmaal slecht liegen.'

Voorlopig werkt Tilma op onregelmatige uren bij Primafoon. Zijn veredelde bijbaan, zoals hij het zelf noemt, kost hem veertig uur per week. Ondertussen blijft hij reageren op vacatures. De rest van zijn vrijetijd besteedt hij aan judo, jiujitsu en zijn grote passie: lezen. 'Veelromans uiteraard, maar via internet probeer ik ook de literatuur over deuitgeversbranche bij te houden. Verder heb ik net een abonnement genomenop een krant. Een rib uit mijn lijf, maar ik vind dat je goed geïnformeerdmoet zijn. Dat geldt vooral voor het vak waarin ik terecht hoop te komen.'

Tilma ziet zichzelf het liefst werken op de verkoopafdeling van een 'uitgeverij met literair niveau'. Uiteindelijk zou hij zelf wel eenuitgeverij willen beginnen. 'Maar op dit moment is dat nog geen optie. Eerst maar eens verder in de leer in het boekenvak.'

Rutger van der Meij

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden