Bands moeten zich waarmaken op nat polderfestival Grote naam alleen maakt geen indruk op Lowlands

Twee figuren in zwart pak banen zich met grote zwemvliezen aan hun voeten een weg door de menigte. Schoonmakers zoeken op een grasveld vergeefs naar een stopcontact voor de stofzuiger die ze meezeulen....

Van onze verslaggevers

Gijsbert Kamer en Gert van Veen

DRONTEN

Vreemde figuren, decors, objecten en 25-duizend inwoners: voor drie dagen en nachten was het pretpark Walibi Flevo in Dronten omgetoverd in een surrealistische stad vol winkels, restaurants, bars, een discotheek, een skate-baan, en zelfs een eigen krant. Welkom in Lowlands. Muziek van zo'n zeventig bands tetterde vrijdag, zaterdag en zondag uit de grote en kleinere tenten met namen als Alpha (zo groot als een veehal), Bravo (iets kleiner) en Charlie (nog kleiner), waarbij zo ongeveer het hele spectrum van nieuwe popstijlen en genres aan bod kwam.

Wie zijn oren even rust wilde gunnen van het bombardement van noise, hip hop, reggae, grunge, metal en techno, kon uitpuffen in de Zulu-tent, waar je kon netsurfen op Internet, of in de film- of theatertent, waar de sfeer in ieder geval minder hectisch was dan in de volle muziektenten, die bij de grootste publiektrekkers uit hun voegen dreigden te barsten. Zoals bij het optreden van de Osdorp Posse, zaterdag in 'Charlie', die duidelijk te klein was voor de Amsterdamse rapgroep.

De Osdorp Posse, dit jaar uitgegroeid tot een van de populairste bands van Nederland, had moeiteloos de grote Alpha-tent kunnen vullen. Ook The Prodigy kan inmiddels meedraaien in de hoogste categorie, zoals de opkomst in Bravo duidelijk maakte. De Engelse techno-ravers trokken beduidend meer publiek dan het gelijktijdig spelende Soundgarden, maar kwamen vrijdagavond toch nauwelijks uit de verf, toen het optreden tot driemaal toe werd onderbroken door een stroomstoring.

Zulke problemen hadden The Chemical Brothers niet, al maakte de groep minder indruk dan tijdens eerdere Engelse concerten van deze zomer. De eigenwijze opvatting waarmee het duo uiteenlopende genres als acid house, hip hop en gitaarnoise te lijf gaat, maakt hen tot cyberpunks van de hedendaagse popmuziek. Maar dan moet de volumeknop wel helemaal open. Nu miste het optreden de impact die het onder betere omstandigheden wel gehad zouden hebben.

Het volume van het geluidssysteem was ook de zaterdag een storende factor in de Bravo-tent. Het Lowlands-publiek wist dan wel hoe een feestje te bouwen, maar de ingehuurde geluidstechnici leken zich met dansmuziek geen raad te weten. Totaal onnodig werd het dj-aandeel van Juan Atkins, godfather van de Detroit-techno, gedegradeerd tot pauzemuziek op fluistervolume. Pas in zijn laatste set, na enen, kon Atkins revanche nemen, nadat de sfeer in de danstent achtereenvolgens door Underworld en de Amsterdamse dj Paul Jay tot een kookpunt was gebracht.

Het zinderende optreden van het Engelse trio Underworld, dat vorig jaar ook al op Lowlands stond, was een hoogtepunt van de zaterdag. Met hun subtiel golvende techno-trance bouwden ze lang uitgesponnen nummers als Skyscraper I love you, Rez en Born slippy steeds opnieuw naar een climax.

Lowlands vormde een ware ontdekkingstocht langs nieuwe muziek van bands die zelden, of nog niet eerder in Nederland te zien waren. Dat leverde een paar fraaie verrassingen op (zoals de moddervette reggae-dub van The Mad Professor), maar evenzovele teleurstellingen. De grote tent bleef half leeg bij het maar matig presterende Black Grape, terwijl elders de hoogbejaarde heren van de Skatalites een volgepakte tent ska-les gaven. De Amerikaanse gitaargroep Guided By Voices bleek op de plaat een stuk spannender dan op het podium, terwijl ook de Foo Fighters, de nieuwe groep van ex-Nirvana-drummer Dave Grohl de verwachtingen niet kon waarmaken. Hun harde post-grunge-rock leverde een somber geluidsdecor bij de laatste festival-avond, toen een deel van de bezoekers al had afgehaakt.

Het weer was er in de loop van het festival ook niet beter op geworden. Eerst waren de donkere onweerswolken en de plensbuien nog wel spannend, maar op zondagavond was het alleen nog maar koud en nat, al wist de Amerikaanse Beck met zijn afsluitende optreden het publiek nog een keer op te zwepen.

Niet alle bands bleken zich zo goed staande te kunnen houden voor een groot publiek. Zo was de muziek van Tricky, een van de grote namen van de Bristol-scene, wat al te breekbaar voor de rumoerige Bravo-danstent . Daar tegenover stond het daverende succes van het Belgische dEUS en het optreden van zangeres Heather Nova, die goed overeind bleef in de grootste tent, en een groot publiek voor zich lijkt te hebben gewonnen.

De Nederlandse bands presteerden opvallend goed in zo ongeveer alle categorieën, van techno (Human Beings) en acid (Acid Junkies) tot surf (Treble Spankers) en punk (Heideroosjes). De enthousiaste respons maakte duidelijk dat het Lowlands-publiek nauwelijks is te imponeren met grote namen. Een groep moest zich op het festival zelf bewijzen. Dat werd nog eens duidelijk bij de lauwe reacties op Soundgarden. Monster Magnet en Kyuss zijn dan nog niet zo populair als de groep uit Seattle, maar hun moddervette gitaarrock kreeg aanzienlijk meer bijval dan de gedoodverfde favoriet.

Ook het optreden van Green Day werd niet de klapper die het op papier leek te zijn. Misschien door het beroerde tijdstip van het optreden - zondagmiddag om twee uur, nadat het publiek er al twee zware nachten (met dansfeesten in de Alpha en Bravo-tent) op had zitten. En punkfans willen stagediven, iets dat in de reusachtige Alpha-tent onmogelijk was. In de Charlie-tent kon dat wel, en dat hoefde de bezoekers aan Pennywise op vrijdagavond maar een keer verteld te worden. Het liep dermate uit de hand dat de groep zes nummers voor het einde moest stoppen, omdat er inmiddels een paar honderd mensen op het podium stonden.

Stampvolle tenten waren een nieuw fenomeen op Lowlands, dat dit jaar negenduizend bezoekers meer trok dan in 1994. Bij de bestbezochte optredens was het echt dringen, zodat het nog maar de vraag is of het verstandig is om Lowlands nog verder te laten groeien (zoals organisatiebureau MOJO overweegt). Dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van de gezelligheid, die het festival ook dit jaar weer zo bijzonder maakte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden