NieuwsOntslagen

Bandenfabrikant Vredestein schrapt zeker 750 van de 1.200 banen in Enschede

Bandenfabrikant Apollo Vredestein in Enschede schrapt minstens 750 van de 1.200 banen. Het bedrijf, waar nu nog vijf miljoen banden worden gemaakt, verplaatst een groot deel van de productie naar Hongarije en India. De Nederlandse vestiging moet zich specialiseren, waardoor er over twee jaar niet meer dan 200 duizend banden zullen worden gemaakt.

Bandenfabriek Apollo Vredestein in Enschede. Beeld ANP
Bandenfabriek Apollo Vredestein in Enschede.Beeld ANP

Het ruim 110 jaar oude bedrijf is sinds 2009 in handen van het Indiase concern Apollo Tyres, dat in eigen land marktleider is in personenwagen-, vrachtwagen- en industriebanden. De Indiase onderneming stak in 2017 een half miljard euro in een nieuwe fabriek in Hongarije. Een deel van de productie werd daarna daarheen verplaatst.

Volgens de directie is de stap noodzakelijk omdat de Enschedese activiteiten verliesgevend zijn. De markt is de laatste jaren overspoeld met goedkope banden uit China. Bovendien is de vraag naar banden door de problemen in de auto-industrie afgenomen. Het merk wil zich in Nederland daarom richten op de zogenoemde high-performancebanden voor duurdere automodellen.

De grootste klappen vallen dan ook bij de productieafdeling. In de onderzoeks- en ontwikkelafdeling van Apollo Vredestein werken straks nog zo’n tweehonderd mensen. In totaal resteren vanaf 2021 nog ongeveer vierhonderd arbeidsplaatsen.

Vakbond geschokt

FNV Vakmensen is onthutst over het grote aantal ontslagen. ‘Dit zagen we niet aankomen’, zegt bestuurder Gerard van Dijk. De CNV’er wist dat er mensen weg moesten, maar ging uit van niet meer dan tweehonderd medewerkers. ‘Dit is echt een schok.’

Volgens Van Dijk heeft Vredestein de problemen deels over zichzelf afgeroepen. Hoewel de sector kampt met overcapaciteit, heeft het concern de laatste jaren nauwelijks geïnvesteerd in de Enschedese vestiging, zegt de CNV-bestuurder. ‘Dat de prijzen onder druk staan, komt niet in de laatste plaats door de hoge bandenproductie in de Hongaarse fabriek.’ Die is op de groei gebouwd en de lonen zijn er een stuk lager dan in Nederland.

Vredestein was nog altijd de grootste werkgever in Enschede, aldus Van Dijk. Volgens hem is de werkgelegenheid in de stad niet rooskleurig en is het zeer de vraag of veel van de getroffen mensen makkelijk elders aan de slag kunnen. Er is volgens de bond een goed sociaal plan.

Tekst en uitleg

Zowel FNV als CNV wil snel tekst en uitleg van het bedrijf over het exacte aantal ontslagen. De ondernemingsraad gaat zich de komende weken over de directieplannen buigen. Van Dijk: ‘Als hun oordeel over dit besluit negatief is, zullen we andere stappen nemen.’ Vooralsnog overweegt de bond geen acties, aldus de bestuurder.

Dat het slecht gaat in de sector bleek donderdag ook uit cijfers die Continental bekendmaakte. De bandenproducent en toeleverancier voor de auto-industrie boekte vorig jaar een verlies van 1,2 miljard euro, tegen een winst van 2,9 miljard een jaar eerder. Het bedrijf zegt zwaar te zijn getroffen door de malaise in de Duitse auto-industrie. Het coronavirus heeft de situatie verder verslechterd, stelt het concern.

Een profiel van Vredestein uit 2018

Van fietsbanden van paardebloemen tot ultra high performance SUV. Vredestein was een begrip in Nederland en ver daarbuiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden