BAM bouwt superriool voor Londen

De Britse tak van BAM Groep krijgt een reusachtige bouwopdracht in Londen; het nog uit de 19de eeuw stammende rioolnet bij de rivier wordt de komende zeven jaar vervangen.

Beeld Gerrit-jan Ek000

BAM Groep gaat meebouwen aan een superriool onder de Theems in Londen, het grootste infrastructuurproject in de Britse watersector. De Britse dochter BAM Nuttall wordt samen met Morgan Sindall en Balfour Beatty verantwoordelijk voor de westelijke tak van de Thames Tideway Tunnel, die in totaal 5,7 miljard euro zal kosten. Met de projectsom voor de joint venture is een bedrag van ongeveer 550 miljoen euro gemoeid. De aanleg van het afvoerkanaal begint volgend jaar en zal zeven jaar in beslag nemen.

Het bestaande riool van Londen stamt nog uit Victoriaanse tijden en was het geesteskind van Joseph Bazalgette. Na de Great Stink van 1858, toen de rivier zo erg stonk dat het parlement zelfs geen zitting meer kon houden aan de Theems, ontwierp deze legendarische ingenieur een rioolstelsel met een totale lengte van 1.800 kilometer. Een deel ervan legde hij aan onder de oevers van de Theems. Dankzij Bazalgettes brille was de rivier niet langer een open riool. De gezondheid van de Londenaren verbeterde spectaculair door een sterke afname van het aantal cholera-epidemieën.

Maar anderhalve eeuw later kraakt Bazalgettes systeem onder zijn voegen, temeer omdat het aantal inwoners is verviervoudigd. Bij hevige regenval is de capaciteit van het huidige buizenstelsel niet afdoende. Jaarlijks stroomt liefst 39 miljoen ton onbehandeld rioolwater de rivier in en deze hoeveelheid stijgt nog altijd.

'Monster'

Om dit sterk te reduceren komt er nu een nieuw superriool met een lengte van 25 kilometer, van Acton in het westen tot de rioolverwerking in Oost-Londen. Voor de aanleg is een speciaal bedrijf opgericht, Bazalgette Tunnel Limited geheten. De klanten van Thames Water betalen het, iets waarvan hoge waterrekeningen getuigen.

Het plan heeft al het nodige protest tot gevolg gehad. Tegenstanders noemen het zelfs een 'monster'. Leden van de Save King Edward Memorial Park zijn bang dat de aanleg schade brengt in hun parkje. Toch steunt een ruime meerderheid van de Londenaren (85 procent) de tunnel. Het superriool komt op sommige plekken op liefst 61 meter onder het oppervlak komen te liggen, waarmee het het diepste infrastructurele project in de Britse hoofdstad wordt. De tunnel komt niet alleen onder de rivier te liggen, maar ook onder 1.300 huizen.

BAM Nuttall is bepaald geen vreemde in de Londense aarde. Het bedrijf werkt geregeld aan het tunnelstelsel van de tube. Momenteel is het nu samen met Taylor Woodrow bezig Victoria Undergound Station te moderniseren, een van de voornaamste knoop- punten in het net. Het rioolproject levert mogelijk interessante vondsten op voor archeologen, zoals ook al gebeurt bij de aanleg van de Crossrail, een nieuwe ondergrondse spoorlijn die dwars door Londen voert.

Uitzondering in bouw

Waar branchegenoten als het inmiddels failliete Imtech en Heijmans, dat dit jaar zo'n 40 procent aan beurswaarde verloor, worstelen met een bijzonder moeilijk jaar, krabbelt bouwbedrijf BAM de afgelopen maanden juist flink op. Vorig jaar was er nog een verlies van meer dan 100 miljoen euro, veroorzaakt door een aantal mislukte wegenbouwprojecten, maar inmiddels is BAM aan de beterende hand. Zo werd het een maand geleden door Rijkswaterstaat aangewezen om, samen met VolkerWessels, de nieuwe zeesluis bij IJmuiden te bouwen. Vorige week bleek uit de kwartaalcijfers dat zelfs weer winst wordt gemaakt (4,7 miljoen euro).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.