Balletdansers noemen 27 minpunten Eagling

Een onverschillige directeur die zijn dansers eerder demotiveert dan stimuleert en die vaak weinig belangstelling voor het gezelschap aan de dag legt....

'Het functioneren van de artistiek directeur vertoont geen enkele verbetering in vergelijking met zes jaar geleden', noteert de OR in de onderzoeksresultaten, zoals die aan de leiding van het gezelschap werden gepresenteerd.

Een deel van de kritiek richt zich op Eagling. Hem wordt een gebrek aan respect voor de dansers verweten. Bovendien wordt zijn drankgebruik gehekeld en zou hij in de omgang met dansers persoonlijke en zakelijke contacten vermengen.

De OR presenteert een lijst van 27 punten die voor verbetering in aanmerking komen. Die betreffen artistieke visie en besluitvaardigheid van de leiding. Maar ook zeer concrete aspecten worden genoemd, zoals een zorgvuldiger omgang met geblesseerde dansers, een betere introductie van nieuwe leden van het gezelschap, het aantrekken van gastdocenten met kennis die beter aansluit bij het repertoire, en een betere planning van repetities.

Zakelijk directeur Jaap Mulders ontkent dat de kritiek zoals die in het onderzoeksverslag wordt verwoord, door veel dansers wordt gedeeld. 'Drie jaar geleden verkeerde het gezelschap in financiële problemen. Sindsdien is de situatie wezenlijk verbeterd. Deze kritiek is ongelukkig verwoord.'

De 'verstoorde atmosfeer' had volgens hem te maken met de dood van de danser Sjef Annink, die in december vorig jaar na een ziekte overleed. Mulders noemt het 'ongepast' en 'een farce' dat een dergelijke aanleiding nu wordt gebruikt om kritiek op het gezelschap naar buiten te brengen. Volgens hem heeft ook de ondernemingsraad geen behoefte eventuele meningsverschillen in de pers uit te vechten.

In een gezamenlijke schriftelijke reactie lieten directie en ondernemingsraad eerder weten dat de spanningen horen 'bij het ambitieniveau dat het Nationale Ballet zichzelf gesteld heeft'. 'Wij hebben er alle vertrouwen in binnen het gezelschap over voldoende professionele kennis en middelen te beschikken om deze spanningen op een juiste wijze in artistieke energie om te zetten.'

OR-lid Annelous Logjes betreurt dat het onderzoek naar buiten is gekomen. 'Het overleg tussen OR en directie loopt nu juist heel goed. We kijken heel positief tegen de ontwikkelingen aan. Dit is vertrouwelijke informatie die alleen maar kwaad doet.'

Klachten over het functioneren van de leiding dateren niet van vandaag of gisteren. Sinds Eagling, die sterdanser was bij het Royal Ballet uit Londen, in 1990 Rudi van Dantzig opvolgde als artistiek leider, zijn er geruchten over moeilijkheden bij het gezelschap. Zo nam zakelijk directeur Dick Hendriks in 1998 ontslag bij het gezelschap, na anderhalf jaar ziek thuis te hebben gezeten. De reden van zijn ontslag is nooit duidelijk geworden.

De artistieke koers die Eagling uitzette, is van meet af aan bekritiseerd. Onder zijn leiding heeft het gezelschap het accent verlegd van hedendaags naar historisch repertoire. Voor zijn komst bestond de kern van het programma uit hedendaagse choreografieën . Komend seizoen brengt het gezelschap bijna uitsluitend klassiek ballet.

Ook als choreograaf heeft Eagling nog niet weten te overtuigen. Geen van zijn balletten kreeg een goede pers. Zijn choreografie op Stravinsky's Sacre du Printemps, die in eerder dit jaar in première ging, werd omschreven als softe erotiek, knullig, een choreografie met rafelranden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden