'Bal met bakkie' wordt steeds beter in chauffeurscafé

Een 'bal met een bakkie' is een gevleugeld begrip in de truckerswereld. Dat kan worden opgemaakt uit de Grote Gehaktballentest 2002 in Truckstar, het tijdschrift voor vrachtwagenliefhebbers en beroepschauffeurs....

En passant werd chauffeurscafé's de maat genomen op het gebied van voedselveiligheid, bedieningssnelheid, gastvrijheid en de helderheid van het sanitair. Allemaal kernbegrippen in het chauffeursbestaan.

De redactie bezocht 48 wegrestaurants en liet zich verrassen door de toegenomen kwaliteit. De gemiddelde bal leverde een rapportcijfer op van 7,4. Drie jaar geleden was dat nog een zeven min.

Nadat de gastvrijheid en de snelheid van bediening was genoteerd, ging de thermometer resoluut in het vlees: 65 graden moet het opgewarmde gehakt zijn, lager is onverantwoord wegens bacteriegroei. Slechts een restaurant bleef onder de maat.

Maar vier keer noteerde het tijdschrift het predikaat 'heerlijk'. De duurste gehaktbal kostte liefst 4,50 euro ('voelt stevig, smaakt als gehakt') terwijl voor de goedkoopste maar 1,25 euro ('voelt stevig, smaakt als gehakt') neergeteld hoefde te worden.

Wel verbaasde Truckstar zich over de prijsverhogingen sinds het meest recente onderzoek. De gehaktbal blijkt in drie jaar tijd liefst 50 eurocent duurder te zijn geworden. 'Aanzienlijk meer dan de inflatie en de BTW-stijging zouden wettigen. Wij vermoeden dat de restaurants van de omschakeling naar de euro gebruik hebben gemaakt om hun prijzen lekker op te schroeven.' Ook bij de koffie werd een dergelijke forse prijsverhoging genoteerd.'

Over koffie gesproken: het testteam klaagt zijn nood over de 'miezerig kleine kopjes koffie' die de truckers voorgezet krijgen. 'Bij een chauffeurs gaat er na een aantal uren sturen veel meer koffie naar binnen.' Gelukkig ligt er wel bijna altijd een koekje naast het kopje.

Ook moslims mogen aan harde snackworst

En wéér laat het bedrijfsleven een grote markt links liggen: die van 'reine' voeding voor moslims. Deze grote groep consumenten (1,4 miljoen) wordt pas mondjemaat bediend met halal-voedsel. Daar gaat Abdul Fettah Ben Ali Salah verandering in brengen, bericht Meat & Meal Management.

De directeur van het bedrijf Bureau Consumptie Beheer (BCB) vertelt het vakblad voor de voedingsindustrie dat de introductie van halal-voeding een moeizame strijd is. 'In het begin dacht iedereen bij halal aan slachtingen van schapen op balkonnetjes driehoog achter of aan een barbaarse manier van slachten'.

Als hij als Ben Ali Salah al bij bedrijven binnenkwam, stuitte hij weer op een ander Nederlands vooroordeel: 'Wat gaat het me kosten?' Bovendien heerst er onzekerheid: in het verleden zat de halal-sticker nog al eens op de producten die echt niet koosjer waren.

Een keurmerk (Halal Correct) heeft daar verbetering in gebracht. Ook dat is de verdienste van Ben Ali Salah, die het certificaat heeft bedacht. 'Met ons keurmerk kan de fabrikant garanderen dat het product volgens de moslimsregels is gemaakt.'

Het keurmerk is er niet alleen voor buitenlandse leveranciers. 'Het is een misverstand dat alleen moslimbedrijven halal-producten kunnen maken.' Neem vleeswarenproducent Copaxo, die het voorstel kreeg om de 'reine' versie te gaan maken van het harde, droge Bifi-snackworstje. Daarin is het varken - een onrein dier volgens moslims - vervangen door kalfsvlees. Het nieuwe product komt eind juni op de markt.

Op dit moment probeert Ben Ali Salah cateraars in de luchtvaart te interesseren voor 'rein' vliegtuigvoedsel. De markt is volgens hem enorm.

'Kijk bijvoorbeeld naar de lijnvluchten: ongeveer drie procent van de passagiers is Nederland, de rest zijn allemaal buitenlanders.' Als de cateraars doorbijten, hoeven die luchtreizigers voortaan niet meer of op een houtje te bijten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden