Bagijnetoren moest even opzij

John Wanders

DELFT - 'Als je nu in de Bagijnetoren zou zitten, zou je gewoon een kopje koffie kunnen drinken', zegt Peter Gossink van aannemerscombinatie Cromme Lijn woensdagochtend.


De plomp ogende monumentale Bagijnetoren in Delft staat op een dikke betonnen plaat. De plaat hangt in een blauw stalen frame. Het frame rust op een stalen schuifbaan. Stapje voor stapje schuift de toren onder druk van hydraulisch gestuurde duwvijzels in vier uur tijd van zijn eeuwenoude locatie naar zijn tijdelijke plek, vijftien meter noordelijker. Tussendoor wordt de toren ook nog dertig centimeter opgevijzeld.


De circa vijfhonderd jaar oude Bagijnetoren moest even opzij, omdat hij precies op een plek stond waar een spoortunnel wordt gegraven. Over circa een halfjaar wordt hij teruggeschoven naar zijn oude plek, dan bovenop de bekisting van het toekomstige ondergrondse spoor-tracé tussen Rotterdam en Den Haag.


De verhuisoperatie trekt woensdag veel bekijks. 'Voor de mensen is het uniek, maar voor ons is het bijna dagelijkse kost', zegt Gossink.


Zijn aannemerscombinatie verlost Delft in pakweg tien jaar tijd van het daar alom gehate spoorviaduct. Over de grauwe, betonnen spoorweg op poten, die dwars door Delft loopt, denderen dagelijks 350 treinen, elke tweeënhalve minuut eentje. Dit geeft een vracht aan overlast voor omwonenden, variërend van aanhoudend lawaai en trillingen tot rondvliegend toiletpapier en metaalslijpsel.


Delft oogt nu als een immense bouwput als je er uit de trein stapt. Er is dan ook een kolossale bouwoperatie gaande (kosten: 1 miljard euro). 'Je moet door de zure appel heen, maar het eindplaatje is een verademing voor Delft', zegt Gossink.


Dat 'eindplaatje' dient zich vermoedelijk in 2017 aan. Als rond 2015 de eerste twee van de in totaal vier geplande tunnelbuizen voor het 2,3 kilometer lange ondergrondse spoortracé gereed zijn, kan het langgerekte viaduct dat Delft al decennia lang ontsiert, eindelijk worden gesloopt.


Met het verdwijnen van het spoorviaduct en een nabijgelegen emplacementsterrein komt dertig hectare grond vrij voor nieuwbouw: 1.500 woningen en 50 duizend vierkante meter kantoorruimte. De hal van het nieuwe stadskantoor wordt de toegang tot het nieuwe, ondergrondse NS-station Delft. Het oude station krijgt een horecabestemming. Bovenop het ondergrondse spoortracé komt een park 'om te wandelen, te mijmeren en te chillen', kondigt de gemeente blijmoedig aan.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden