Baggervet

enna is boos op Linsey: 'We werken hier allemaal, zit zij op die luie koeienkut van d'r. Daar kan ik echt niet tegen, hoor.' We hebben duidelijk te maken met Dames in de dop, zoals de titel van de dagelijkse realityserie van RTL5 luidt. De makers waren zo ingenomen met de quote, dat die donderdag tweemaal werd vertoond. En dan had je even later Oh oh Tirol nog tegoed, op dezelfde zender.


De opzet van Dames: een stel niet al te beschaafde meiden - wegens te lage kijkcijfers inmiddels aangevuld met wat 'heren' in de dop - verblijven in een landhuis, met als vaag doel te worden opgeleid tot dames of heren van stand. Ze luisteren naar namen als Lara, Yosie, Zira en Dilara, en ze moeten wat opdrachten doen. Maar centraal staan - zoals altijd in dit genre - de onderlinge verhoudingen.


Deze week was televisieproducent Paul Römer tweemaal te gast in het kortstondige terugblikprogramma Je mist meer dan je ziet. Hij vergeleek de Dames met Oh oh Cherso, en vond Dames 'eigenlijk betere televisie' dan het platte Cherso. Dat laatste werd (en wordt, in de huidige versie Oh oh Tirol) alleen veel massaler bekeken.


Hoe kan dat?


De series lijken in vorm op elkaar: verwikkelingen in een magere verhaallijn, constant afgewisseld met korte nabeschouwinkjes van wat zojuist te zien was. De meiden van het besneeuwde Oh oh Tirol doen dat overigens voornamelijk in bikini. In beide series was het weer 'daggeren' geblazen, 'een belangrijk stukje Haags cultureel erfgoed'. Dat erfgoed is al sinds Koot en Bie inspiratiebron voor tv-vermaak vanuit de buikstreek. In de slaapkamer van Oh oh Tirol: 'Hé, kankâhsloerie, wakkâh wogde!'


Een van de slimmigheidjes van Cherso was volgens Römer de vondst om alle deelnemers van bijnamen te voorzien: Sterretje, Jokertje, Barbie. Dat bevordert het identificeren.


Tot de basisregels van reality-tv hoort de ongeschreven wet dat de hoofdpersonen een ontwikkeling doormaken, waardoor je je gaat identificeren met hen en hun onderlinge proces.


Het onverklaarbare aan het in feitelijk nogal saaie Oh oh Cherso was volgens Römer dat Jokertje, Matsoe Matsoe en de rest alleen maar dronken werden, te veel spraken over seks en het veel te weinig deden. Kortom: de personages maken geen enkele ontwikkeling door, in tegenstelling tot de Dames in de dop, die iets moeten 'leren'. Houden we dus niet van.


Ik denk dat het geheim platter is. Oh oh Cherso zoekt heel nadrukkelijk het extreme. Dat doet Dames in de dop ook, maar te weinig. Cherso (of Tirol) is een karikatuur, daarmee vergeleken is Dames in de dop bijna documentaire. Foutje: om een karikatuur valt vaker te lachen, uit herkenning, of om de baggervette overdrijving. De Dames in de dop zijn te echt, te saai.


Een verlekkerde voice-over deed in Dames in de dop een poging de Tirol-stemming erin te brengen, bij een avondje uit van twee meiden: 'Het dunne laagje dame wordt er in het café snel afgespoeld. Ze veranderen in geile kroegtijgers.' Gesneden koek voor wie Oh oh Cherso zag. Maar niet vet genoeg.


Niet voor niets had Paul de Leeuw het stel van Oh oh Tirol donderdagavond uitgenodigd voor een rondje Rankin the Stars in zijn MaDiWoDoVrijdagshow. Gegarandeerd goor; daar kun je maar beter bij zijn. Lekkâh.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden