BAGAGE

Zeg negatief reisadvies en Rob Foss krijgt ogenblikkelijk een woedeaanval. Foss is directeur van Smaragd reizen en de man achter de Nederlandse Vereniging van Onafhankelijke Indonesië Reisspecialisten (NVOIR), een instantie die de voorlichting over Indonesië wil verbeteren of liever gezegd nuanceren....

Indonesië-operators woest over reisadvies

Wat Foss vooral dwarszit, is de boodschap die het Landelijk Overleg Platform Reisadviezen vorig jaar mei deed uitgaan, toen onlusten in Medan en Jakarta leidden tot het aftreden van president Soeharto. Over dat inmiddels opgeheven advies kan Foss zich nog kwaad maken, want de boekingen van Indonesië-reizen blijven nog altijd achter.

Foss houdt staande dat het advies destijds ongenuanceerd was en overhaast is gegeven. Buitenlandse Zaken, dat volgens woordvoerder Frank de Bruin nooit 'negatieve adviezen' verstrekt maar in dat verband de voorkeur geeft aan de term ontraden, achtte de situatie in mei 'dermate onvoorspelbaar dat wij ons niet wilden beperken tot Jakarta en Java'.

Foss en zijn collega Kapitan, eigenaar van Nusa Ina Reizen en eveneens toegetreden tot de NVOIR, denken daar anders over. Foss: 'Ik zal nu niemand naar Atjeh sturen. Ik ga de goden niet verzoeken. Kapitan: 'Maar Atjeh ligt wel tweeduizend kilometer van Jakarta en drieduizend kilometer van Bali.'

Waarmee ze maar willen zeggen: Indonesië is zo groot. Als in Jakarta rellen uitbreken, kan de toerist elders in het eilandenrijk rustig met vakantie gaan. Er is behoefte aan nuances en die hadden vorig jaar moeten worden aangebracht, menen Foss en Kapitan.

In de ambassade in Jakarta hebben ze weinig vertrouwen. Foss en Kapitan willen een betere communicatie mogelijk maken en tot een uitwisseling van informatie over Indonesië komen. 'Wij zitten per slot van rekening in het veld', aldus Foss. De Indonesische overheid, zeggen ze, is bereid tot het instellen van een alarmcentrum.

Het initiatief is 'uit nood geboren', geeft Foss toe. Er zit ook een zakelijke kant aan. Het moet onder andere leiden tot het gezamenlijk inkopen van tickets.

'Prima initiatief', reageert Paul van Laarhoven, sales manager van De Boer & Wendel, een van de grote Indonesië-specialisten. 'Maar wij doen niet mee, omdat zij een andere marktbenadering dan wij hebben en ook omdat wij deel uitmaken van de Travel Unie.'

Van Laarhoven: 'Tot nu toe loopt het goed met de boekingen. Maar we gaan een kritische situatie tegemoet met de verkiezingen in juni. Ik zeg niet dat Indonesië een kruitvat is, maar rustig is het niet. Wij vinden het heel belangrijk de klant een reëel beeld te geven.'

Buitenlandse Zaken adviseert reizigers op dit ogenblik 'de nodige voorzichtigheid in acht te nemen, de ontwikkelingen goed te volgen en uit de buurt te blijven van samenscholingen en universiteiten'.

Hogere 'boetes' voor lakse touroperator

Het ANVR, de overkoepeldende organisatie in de Nederlandse reiswereld, neemt maatregelen tegen touroperators die veel klachten veroorzaken. Reisorganisaties betalen tot nu toe aan het ANVR 200 gulden voor elke zaak die ze verliezen bij de Geschillencommissie Reizen in Den Haag. Dat bedrag gaat omhoog voor organisatoren die niet alles doen om klachten te voorkomen.

Bestuurlid Gerard Couvreur verwacht dat in februari intern een akkoord wordt bereikt over een nieuwe regeling, die mogelijk met terugwerkende kracht gaat gelden voor alle uitspraken die per 1 januari worden gedaan door de geschillencommissie.

Binnen de reiswereld bestaat wrevel over een kleine groep touroperators die regelmatig voor de commissie moet verschijnen, omdat klachten niet behoorlijk worden afgehandeld. Dat leidt tot onnodige procedures bij de commissie.

Het aantal klachten nadert de drieduizend per jaar. Mede daardoor is de bijdrage van het ANVR aan de financiering van de Geschillencommissie Reizen vorig jaar opgelopen tot 120 duizend gulden.

Uiteraard krijgen grote reisorganisaties meer klachten te verwerken dan kleine. Maar wie een bepaald percentage overschrijdt van het totaal aantal verkochte reizen, moet daarvoor boeten. Voor de consument heeft dat een voordeel. Het wordt minder aantrekkelijk om een georganiseerde reis mooier voor te stellen dan hij is - steevast een bron van klachten - of om klachten te bagatelliseren.

Kroatië mist nog 13 duizend toeristen

Ontevreden is ze niet, maar Marijke de Jong van de Kroatische Centrale voor Toerisme had gehoopt op honderdduizend Nederlandse toeristen het afgelopen jaar. Het zijn er 87 duizend geworden.

Italianen, Duitsers, Tsjechen en Oostenrijkers hebben het na-oorlogse Kroatë herontdekt en sneller dan de Nederlanders die er in 1990 300 duizend man sterk vakantie hielden. Maar Kroatië wint terrein in de vakantiestatistieken. De Jong rekent dit jaar toch op honderdduizend Nederlanders.

'Je merkt uit contacten met het publiek dat Kroatië weer wordt geassociëerd met vakantie en niet met het verleden', zegt ze, doelend op de burgeroorlog die het einde betekende van het voormalige Joegoslavië. In totaal trok Kroatië in 1998 vijf miljoen toeristen, een winst van 5 procent.

Ierland, een andere groeier, rekent dit jaar op 3 tot 5 procent meer Nederlanders. 'De groei wordt minder', verwacht Annemiek van der Steen van het Iers verkeersbureau in Amsterdam. Ierland heeft het afgelopen jaar ruim 130 duizend toeristen uit Nederland geturfd en dat is nagenoeg een verdubbeling.

Gran Dorado stunt met gezinsprijzen

Gezinnen met kinderen kennen het probleem: uitgerekend in de schoolvakanties rekenen bungalowparken hogere prijzen. De Gran Dorado heeft besloten in de zomer- en herfstvakantie te stunten met kortingen van 15 tot 25 procent voor kinderen die niet ouder zijn dan twaalf jaar.

De korting geldt in negen van de 39 parken van de Gran Dorado Group. Het begrip 'gezin' neemt Gran Dorado ruim. Als oma en opa hun kleinkinderen meenemen, krijgen ze ook korting.

Monniken New Norcia kopen dorpscafé

Het dorpscafé in het Australische toeristenplaatsje New Norcia heeft nieuwe eigenaren: de monniken uit het plaatselijke benedictijner klooster. Het café zit in het onlangs door de monniken opgekochte dorpshotel.

Hoewel ze al eeuwenlang bier brouwen, staan de monniken niet zelf achter de tap. 'Er is personeel en het café wordt beheerd door een echtpaar', aldus de prior van de kloosterorde, Dom Christopher Power.

De achttien monniken uit het klooster hebben het vrijwel volledig voor het zeggen in New Norcia, dat 130 kilometer ten noorden van Perth ligt en vijftig inwoners heeft. Het klooster bezit onder andere de bakkerij, het museum, een pension, een cursuscentrum en een bibliotheek. Het gehucht wordt jaarlijks door 55 duizend toeristen en dagjesmensen bezocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden