Badhuisdoeken veroveren Nederlands strand

Wat: Hamamdoeken

Waarvan? Turkije

Hamamdoeken. Dat zal wel op de nieuwe Nederlanders zijn gericht?

Absoluut niet. Het is de nieuwste modetrend onder Nederlanders die naar het strand of op vakantie gaan. De hamamdoeken van 100 bij 170 centimeter zijn van dun hydrofiel katoen en daardoor veel gemakkelijker mee te nemen in een tas of een rugzak. En wat nog belangrijker is: ze drogen veel sneller dan een normale badhanddoek.

Een volkomen nieuwe uitvinding?

Nee hoor. Ze zijn al honderd jaar oud. Maar tot nu toe werden ze vooral gebruikt in de badhuizen van Marokko, maar vooral Turkije, dat een echte badcultuur kent. In Turkse badhuizen (hamams) is het vaak erg vochtig en droogt een westerse handdoek niet. Daarom zijn de hamamdoeken een uitkomst.

En die zijn hier nu ook te koop.

Zeker. Er zijn vele aanbieders. Froukje van Oosterbos en Marieke Remans hebben bijvoorbeeld in Haarlem een bedrijf opgericht voor de verkoop van deze hamamdoeken in Nederland. Remans kreeg enkele jaren geleden van haar zakenpartner Van Oosterbos, die in Istanbul woont, een doek mee voor een vakantie in Nieuw-Zeeland. Ze vond die zo fijn dat ze meteen besloot daar een handel van te maken.

Ze kopen daar wat hamamdoeken en verkopen die hier weer met winst door.

Nee, zo simpel is het niet. De Turkse kleuren en designs zijn niet echt toegespitst op de Nederlandse voorkeur: vooral rood en witte ruitjes. Van Oosterbos en Remans hebben daarom naar eigen smaak een collectie laten ontwerpen in elf kleuren, van lichtroze tot appeltjesgroen. Die brengen ze nu via hun website Peshs.com (Turks voor handdoek) aan de man.

En dat loopt.

Blijkbaar. Aanvankelijk werden hamamdoeken vooral gebruikt bij de wellness. Maar ze zijn nu ook populair geworden in sportscholen en op het strand. Inmiddels hebben Remans en Van Oosterbos er ook al slaapzakken en badjassen van laten maken. In de herfst hopen ze met nog twee producten te komen.

Is het voor vrouwen moeilijk zaken doen in Turkije?

Helemaal niet. Eigenlijk hebben vrouwen een voordeel. Volgens Marieke Remans houden de Turken niet zo van de directe wijze van onderhandelen van Nederlandse mannen over prijzen en kwaliteit. Er wordt eerst een kopje thee gedronken en gepraat over de kinderen. De ene had net een kind gekregen en de ander was hoogzwanger. Dat kwam heel goed uit. 'Met een foto van een jong blond kind is meer te bereiken dan met een orderformulier', aldus Remans.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden