Bacteriën verzamelen met steriel wattenstaafje

Broodjes maken voor het vmbo-groen-examen Verwerking Agrarische Producten lijkt makkelijk. Maar er komt heel wat theorie bij het examen kijken....

'Weet jij wat het verschil is tussen mayonaise en fritessaus?', vraagt Gertjan aan zijn klasgenoot Marvin. 'De ene fles is van Calvé, de ander van C1000. Verder is er geen verschil', denkt Marvin.

Praten mag, tijdens het vmbo-groen-examen Verwerking Agrarische Producten (kortweg VAP). Maar of je er altijd wijzer van wordt? Gertjan besluit de etiketten nog eens goed te lezen voordat hij zijn broodje ei voorziet van 'de meest energetische saus', zoals het in de examenopdracht staat. 'Aha. In mayonaise zitten twee keer zoveel calorieën als in fritessaus!', ontdekt Gertjan.

Vier belegde broodjes moeten de eindexamenkandidaten vmbo-groen maken voor het vak Verwerking Agrarische Producten (VAP). Dat lijkt een makkie. 'Die broodjes maken is niet het probleem', denkt VAP-docent Nico van Brenk.

'Maar ze moeten ook uitrekenen wat de kostprijs van zo'n broodje is. En weten wat een organoleptische keuring is. En de broodjes voorzien van productinformatie met onder meer een lijst van ingrediënten in dalende volgorde van massa. Dit praktijkexamen bevat best veel theorie', zegt hij.

'Meester, moet ik de broodjes afdekken als ik ze in de koelkast zet?', wil Gertjan weten. 'Dat laat ik aan jou over', zegt de leraar op een toon alsof hij wil zeggen: dat weet je best. 'Meester, wanneer moet ik de swab-test doen?', vraagt Sandra. Onderdeel van het examen is het met een steriel wattenstaafje verzamelen van bacteriën die op de snijplank achterblijven. Dat moet na de bereiding van elk broodje opnieuw gebeuren, zo blijkt uit de opgaven. Maar Sandra heeft eroverheen gelezen. En de leraar helpt haar niet. Een beetje boos zet Sandra met een harde klap de fles whiskysaus terug. 'Dan vind ik je niet aardig meer', plaagt ze de docent.

Docent Nico van Brenk tovert een paar petri-schaaltjes tevoorschijn met geel-oranje bacteriën die hij drie dagen geleden van een snijplank viste. 'Het helpt echt om dit regelmatig aan de leerlingen te laten zien en te laten ruiken. Dan willen ze wel schoon werken.'

Het Wellantcollege in Alphen aan den Rijn is een vmbo-groen school. VAP is een populair vak. De leerlingen leren er van alles over aardappelrassen, appel- en perensoorten en hoe die agrarische producten te verwerken tot jam, siroop en appelmoes: liefst zelfgeteeld in de eigen schooltuin. Maar de meeste leerlingen gaan niet verder in de groene sector. Sandra wil straks schoonheidsspecialiste worden. Jocye gaat het sociaal-pedagogisch werk in en Marvin wil gaan werken in de groothandel. De handel in audiovisuele apparatuur, dat lijkt hem wel wat.

'Deze leerlingen doen de kaderberoepsgerichte leerweg. Die kunnen behoorlijk wat theorie aan', meent hun docent. Leerlingen die op een praktischer niveau les krijgen, gaan wél vaker de groene sector in. Naar bloemkwekerijen in Aalsmeer. Of de boomkwekerijen in Boskoop.

'Soms zijn ze al weg voordat de examens beginnen', vertelt rector Piet Visch van het Wellantcollege. 'Dat vinden wij vreselijk zonde. Maar zij niet hoor. Ze komen regelmatig een kijkje nemen op hun oude school. En dan roepen ze: Mees, ik betaal mooi meer belasting dan jij hoor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden