Backpackparadijs.nl

Reissites zijn ideaal om te pochen over je avonturen, maar ook om voor een volgende reis de mooiste plekjes te vinden.

Iedereen die wel eens met een rugzak door een exotisch land heeft getrokken, weet: reizen bestaat voor een groot deel uit pochen. Zodra je eenmaal ingecheckt bent in je zorgvuldig geselecteerde hotel en je tegoed doet aan de lokale specialiteit, komen de verhalen en vragen los van je ho(s)telgenoten. Waar kom je vandaan? Hoe lang ben je al onderweg? Waar ben je allemaal al geweest? Waar ga je nog naartoe? Ach, dan heb je vast dat superauthentieke door-een-blinde-monnik-gerunde eettentje gemist. Ja, een tip van een local, die we spraken toen we uitgenodigd waren op het huwelijk van de dochter van het stamhoofd. Dágen feest. En de omgeving: zo ongerept. Geen toerist gezien.


Reizen is pochen. En niet alleen voor de Lonely Planet-adepten; op de camping in Frankrijk hoor je ze ook, de verhalen over het bijna-ongeluk in de Gotthard-tunnel en de nors zwijgende Zwitser die met wat tiewraps en duct tape de hoestende camper weer aan de praat kreeg. Hoe de boerencamping na een nachtelijke hoosbui voor driekwart onder water stond. Waar je de beste biologisch-dynamisch gedraaide zwijnenworst kunt krijgen, en hoe je, door te knipogen naar de uitbater, er een glaasje zelfgestookte korenwijn bij kunt bietsen.


Reizen is ervaringen opdoen, maar vooral ook die ervaringen delen. Wetenschappelijk bewezen is het niet, maar voor het merendeel van de vakantiegangers - sorry, reizigers - moet dat delen bijna net zo leuk en bevredigend zijn als het ondergaan van die ervaring zelf. En zoals zo ongeveer alles in het leven, verplaatst ook deze conversatie zich gestaag richting het world wide web. Er is een ware wildgroei aan (sociale-)reissites, want internet leent zich natuurlijk als niets anders voor sociaal gedrag. Bovendien is het op internet, en dan in het bijzonder op de sociale media, volledig geaccepteerd - zo niet verplicht - om te pronken. Een spiegelpaleis voor exhibitionistische reissnobs.


Maar vooruit, ook voor de gewone burger die nog wel eens wat van de wereld wil zien, is het verdraaid handig dat locals, reisverslaafden en andere gewone burgers hun ervaringen met je delen. Goed voor de voorpret, bovendien. Ze doen dat gewoon, omdat het kan, of omdat het fijn kan zijn een ander je enthousiasme over een bestemming of (onontdekte) trekpleisters aan te wrijven - of het nu een vriend is of een verre vreemde. Zo zal de consumptieve reisinternetter op een dag ook veranderen in die van ongevraagd advies overlopende tour guide. Het is aanstekelijk.


En de échte pareltjes? Die houdt iedereen toch voor zichzelf. Daarvoor zul je dus - brrr - vanachter je computer vandaan moeten komen.


Hierbij een semi-willekeurige greep uit het aanbod van sociale-reissites, een oude en een paar nieuwe, en waarom ze wel of niet handig zijn.


NileGuide

Bij het Amerikaanse NileGuide draait alles om de kennis van locals. Want reisgidsen en touroperators kunnen je nog van alles vertellen: uiteindelijk hebben de mensen die zelf op je bestemming wonen, de beste tips. NileGuide heeft een team van 150 experts over de hele wereld die permanent met tips strooien voor hotels, restaurants, dag-uitjes, musea - alles. Maar nog meer relevante kennis zit bij de 70 duizend locals die voor de lol op een openbaar forum vragen beantwoorden over hun woonplaats ('Is er een Nepalese dansclub in Abu Dhabi?'), wat zeker op minder toegankelijke bestemmingen handig kan zijn. De antwoorden worden door lezers beoordeeld op hun relevantie.


Via Nileguide kun je een persoonlijke reisgids samenstellen, waarin je je eigen selectie maakt van hotels, restaurants en uitjes. Je kunt er een pdf van maken om te printen, maar uiteraard kun je 'm - al dan niet via Facebook - delen met je reisgenoten en de thuisblijvers. Nileguide is vooral handig voor de fase waarin je al weet waar je heen gaat, je reis hebt geboekt, maar nog een lijstje wil maken met dingen die je wil zien en doen in de omgeving. Hoewel de site natuurlijk ook het liefste heeft dat je via hen doorklikt naar een boekingsbureau.


Voordelen: de kennis van locals is altijd meer waard dan die in de boekjes staat, dus voor gerichte vragen en tips is NileGuide de moeite van het checken waard. De experts lijken objectief. Nadelen: er staat heel veel informatie op de site, maar de wat obscuurdere bestemmingen ontbreken. In heel Afrika is bijvoorbeeld geen expert te vinden, maar daar wordt aan gewerkt, zeggen de makers.


nileguide.com


Wanderfly

Wanderfly bestaat nog maar krap twee jaar, maar trekt miljoenen bezoekers. Hun voornaamste doel: inspiratie bieden voor toekomstige reisjes. De meeste reisplannen beginnen immers met een vaag idee, niet met een vastomlijnde bestemming. Het moet warm zijn, een beetje avontuurlijk, rond die en die datum, geschikt voor kinderen en in totaal maximaal 2.000 euro kosten. Vul al die voorwaarden in op Wanderfly.com en de site genereert een handvol bestemmingen op basis van jouw smaak. Vergelijkbaar met onlinemuziekdiensten als Last.fm en het aanraadsysteem van Amazon: als je dit leuk vindt, vind je dat misschien ook leuk.


Groot inspiratievoordeel: het ziet er gelikt uit. De interface lijkt op die van het sociale prikbord Pinterest. Je creëert voor jezelf een soort palet waarop je bestemmingen, hotels, dingen om te doen, kaarten, restaurants etc. prikt. Allemaal voorzien van mooie foto's - soms gemaakt door bezoekers zelf - en met de mogelijkheid om commentaar en tips te geven. De social recommendation werkt met de input van gebruikers, is voor een deel gestoeld op een slim rekensysteem dat data gebruikt van andere reis- en beoordelingssites als Yelp en Not for Tourists. En natuurlijk kun je via Wanderfly ook hotels en vliegtickets boeken. Inspiratie krijg je zeker als je een tijdje rondneust op de site. Bovendien kun je zelf ook reistips doorgeven - over je eigen woonplaats, maar ook over spannende plekken elders - waardoor je een soort persoonlijke reisportfolio opbouwt. En die mag iedereen bekijken.


Voordeel: veel verleidelijke plaatjes en - net als echt reizen - bedoeld om te verrassen. Nadeel: nog erg Amerikaans, kleinere Europese bestemmingen komen er vooralsnog bekaaid van af.


wanderfly.com


Tripit

Goed, inspiratie opgedaan, gidsjes uitgeplozen, al je vrienden afgegaan en het is volbracht: je hebt een reis geboekt. Met een vlucht. Hotels. Een auto. Restaurantreserveringen. Kaartjes voor toneel / sport / pretpark. Dat zijn een heleboel e-mails met daarin bevestigingsnummers, aangehechte pdf's met streepjescodes, tijdschema's en andere nuttige informatie. Het kan lastig zijn om het overzicht te bewaren. Tripit biedt daarvoor een dienst aan. Je maakt een speciaal e-mailadres aan, waarnaar je alle bevestigingsmails van vluchten, hotel- en autoreserveringen. stuurt. Op basis daarvan maakt Tripit één overzichtelijk reisdocument, dat je kunt printen, maar ook op je mobiel of tablet kunt bekijken. Daarin staan dus álle gegevens die je nodig hebt - reistijden, routebeschrijvingen, plattegronden, zelfs weersvoorspellingen.


Werkt dat? Ja, grotendeels wel. Tripit werkt samen met vrijwel alle grote online- aanbieders van reizen, vluchten, hotels, autoverhuur, restaurants en evenementkaartjes, dus het komt weinig voor dat een doorgestuurde e-mail niet wordt begrepen. Tripit is natuurlijk ook een 'sociale' website: je kunt je reisschema delen met thuisblijvers of reisgenoten, al dan niet via Facebook of andere sociale media. Liefhebbers van statistieken en ranglijstjes komen ook volop aan hun trekken, want Tripit kan voor je bijhouden hoe lang je onderweg bent geweest, hoeveel kilometer je hebt afgelegd, hoeveel landen je hebt gezien. De dienst is gratis; de Pro-versie kost 49 dollar per jaar en biedt onder meer een persoonlijke reisassistent.


Voordelen: lekker praktisch, geen verfrommelde printjes met handgeschreven telefoonnummers en boekingscodes erop. Alles online. Nadeel: vooral handig voor zakenreizigers en efficiency-fetisjisten die in weinig tijd veel willen zien en doen. De wat slomere avonturier die zich graag laat verrassen, heeft hier weinig te zoeken.


tripit.com


Tripadvisor

De moeder aller reiswebsites, die in 2000 werd gelanceerd met een businessmodel dat de halve internetwereld daarna volgde: laat gebruikers content maken en verkoop daaromheen advertenties en affiliate deals. Dat ging en gaat niet onverdienstelijk: Tripadvisor is in 30 landen actief en maandelijks komen er 56 miljoen unieke bezoekers, die beoordelingen achterlaten van hotels, restaurants, concertzalen en andere hotspots.


Tripadvisor heeft naar eigen zeggen een systeem dat de reviews van reizigers beoordeelt op authenticiteit voordat ze op de site komen. Als er bijvoorbeeld continu slechte beoordelingen vanaf een bepaald IP-adres of mailadres komen, klopt er iets niet. Het bedrijf steunt ook voor een deel op de community: wie een recensie niet vertrouwt, kan de webmaster inseinen. Sinds april werkt Tripadvisor ook samen met Facebook, waardoor je de reiservaringen en -beoordelingen van je vrienden (en vrienden van vrienden) als eerste te zien krijgt, indien beschikbaar. Dat laatste is natuurlijk een slimme zet, want een hotelbespreking van (vage) vrienden is altijd te verkiezen boven die van een vreemde.


Een vergelijkbare site is het van oorsprong Nederlandse Zoover, dat naar eigen zeggen dagelijks een miljoen unieke bezoekers op de site krijgt. Via beide sites zijn er maar een paar klikken nodig om een vakantie te boeken bij een touroperator, en dat is natuurlijk waarmee de bedrijven hun geld verdienen.


Voordeel: gigantische sites, heel veel meningen. Nadeel: gigantische sites, heel veel meningen.


tripadvisor.nl


75.000.000

Op de internationale reissite Tripadvisor is onlangs de 75 miljoenste recensie / mening geplaatst. De langste recensie is 9.166 woorden, alle reacties samen tellen 5,7 miljard woorden. Er staan 3.505 foto's van de Eiffeltoren op de site, allemaal geplaatst door gebruikers.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden