Bachfanaat tussen voetbal en TV Kapper

Barend & Van Dorp moeten 'als een speer' naar de publieke omroep komen, vindt Joop Daalmeijer, en wel naar Nederland 2....

Wilma de Rek

WIE IS JOOP Daalmeijer?

Kranten en tijdschriften gaven door de jaren heen tegenstrijdige typeringen. Daalmeijer (54) werd een van de machtigste mannen van Hilversum genoemd, een vriendelijk mens, een opportunist, een betrokken journalist. 'Dominee in een pretpark', kopte HP/De Tijd in 1994. Dat pretpark sloeg op Veronica, waar Daalmeijer directeur was. Sinds deze week is hij netcoördinator van een ander recreatieoord: Nederland 2. Hiervoor bekleedde hij twee jaar dezelfde functie bij Nederland 1.

De raad van bestuur van de NOS had Daalmeijer gezegd dat hij de enige was die de baan kon overnemen van de inmiddels met vut vetrokken Bob Bremer. Hij was gevleid, geeft hij toe, en hij is 'heus niet vies van leut'; maar hij heeft er toch behoorlijk lang over nagedacht. Niet alleen vanwege de zware opdracht waarmee Nederland 2 is opgezadeld - nieuw en liefst jong publiek trekken zonder platte pulp en al te leeghoofdig vermaak - ook omdat het op Nederland 1 zo plezierig was.

'Organisaties interesseren me geen bal; ik hecht aan mensen. De directeuren van Nederland 1 zijn stuk voor stuk types met wie ik het ook privé goed kan vinden. Het is mijn overtuiging dat je in je werk dezelfde houding moet hebben als thuis. Ik kan tegen mijn vrienden eerlijk zijn over wat ik mooi vind en wat niet, waardoor ik geëmotioneerd raak, waar ik angst voor heb, wat mijn onzekerheden zijn in het leven. Dat moet ik ook op mijn werk kunnen vertellen.'

Hij houdt, zegt hij, niet van gesjoemel en gedoe. 'Een netcoördinator zit toch al zo tussen twee molenstenen. De raad van bestuur aan de ene kant, de omroepen aan de andere; als je niet van beide kanten op oprechtheid kan rekenen word je vermalen en weet je niet hoe je je moet opstellen. Toen ik bij Veronica en Canal+ werkte, hanteerde ik geen andere uitgangspunten.'

Televisie vond hij als kind niet interessant. 'We hadden er thuis ook pas heel laat één.' Thuis, dat was een katholiek ambtenarengezin in Schiedam.'Mijn eerste baan in de journalistiek was die van stadsredacteur bij de Maasbode. Op een dag was er een ontploffing bij ons in de buurt en toen belde Feike Salverda van VARA's Dingen van de dag. Of ik op de radio wilde vertellen wat ik wist. Zat de hele administratie beneden aan de radio te luisteren hoe de leerlingverslaggever op de eerste verdieping vertelde wat er om de hoek gebeurd was.'

Daalmeijer kwam uieindelijk in vaste dienst bij de VARA, waar hij de langste periode werkzaam was voor Achter het Nieuws. In 1985 stapte hij over naar Veronica's Nieuwslijn en in 1989 werd hij televisiedirecteur van die omroep.

Inmiddels is Daalmeijer alweer een paar jaar publiek. Een netcoördinator, zegt Daalmeijer, heeft een 'harstikke leuke' baan. Hij werkt op een kleine afdeling, kampt niet met managementproblemen en kent geen geldzorgen. 'Maar de positie van netcoördinator is ook een moeilijke; over de omroepen zelf heeft hij niets te zeggen. Zo'n bedrijfsstructuur als die bij de AVRO heeft mij last bezorgd en ik kon er niets aan veranderen.' Bij de AVRO heeft Ad 's-Gravesande sinds vorig jaar de leiding samen met financieel directeur Frans Maréchal. 'Publieke omroepen zijn geen commerciële organisaties. Dus moet degene die over de programma's gaat, tevens de algemeen directeur zijn. Ik zie 's-Gravesande moeizaam opereren in die constructie, maar ik kan niets anders doen dan erover praten.'

Bij Nederland 2 wachten Daalmeijer andere mensen: de mannen van de TROS ('Karel van Dodewaerd is een heel eerlijke man. Hij kan heel eerlijk boos zijn en heel eerlijk met je van mening verschillen') en van de EO ('Ad de Boer is Nederlands gereformeerd en Andries Knevel is christelijk gereformeerd: ik ben gebiologeerd door wat die mensen bindt en scheidt.')

Er wachten ook andere problemen. Het thuisnet van NOS, TROS en EO heeft een 'oud profiel', zoals dat heet: jongeren moeten er weinig van hebben. Dat moet anders, maar niet met bijvoorbeeld aangekochte fictie uit de VS want vette Amerikaanse speelfilms zijn niet des publieke omroeps. Derhalve heeft de raad van bestuur van de NOS drie miljoen gulden vrijgemaakt voor de TV Kapper, een door John de Mol ontwikkeld format waarin gewone mensen dagelijks op bezoek gaan bij een ongewone kapper die in en boven zijn spiegels een paar tv-camera's heeft opgehangen.

Real life, maar geen Big Brother, vindt Daalmeijer. 'Als het goed wordt uitgevoerd, zou het een volkse variant kunnen worden van VARA's B & W. Het gesprek van de dag, niet met deskundigen maar met de man in de straat. De TV Kapper zou heel goed door de VARA gemaakt kunnen worden.'

Voorlopig wordt het gemaakt door de TROS, de omroep die ook dit seizoen weer Banana-split uitzendt. 'Ik moet om Bananasplit erg lachen, maar inderdaad is het een programma dat ook door een commerciële zender gemaakt had kunnen worden. Wat je op Nederland 2 niet moet doen is Bananasplit laten volgen door een ander amusementsprogramma, dan wordt het een pretnet. Je kan dergelijke programma's ook niet afschaffen: daarmee neem je de beslissing dat je afscheid neemt van een groot gedeelte van je publiek.

'Mijn opdracht is om van Nederland 2 een publiek net te maken. Het mag geen sport- en amusementsnet zijn, daar is de publieke omroep niet voor opgericht. Dus moet sport meer zijn dan alleen het uitzenden van live events; er moet sportjournalistiek bedreven worden.' Met Martijn Lindenberg van Studio Sport is Daalmeijer in gesprek over de vervaardiging van een aantal sportdocumentaires. En zachtjes droomt hij alvast van een programma aan het einde van de avond, met Barend en Van Dorp die 'als een speer' naar de publieke omroep moeten komen. Bijvoorbeeld om op Nederland 2 de dag af te sluiten in een programma dat ook hoogtepunten uit het Journaal en de leuke dingen uit Met het oog op morgen bevat.

Volgend jaar komen de uitzendrechten op de samenvattingen van de telecompetitie vrij. 'Als de NOS die rechten niet krijgt, wordt Studio Sport op zaterdag en zondag aanzienlijk minder interessant. En het is niet goed voor het marktaandeel.' De 40 procent waarnaar de publieke omroep officieel streeft, noemt Daalmeijer 'te hoog gegrepen': 'We mogen met 38 al heel blij zijn.'

Zelf is Daalmeijer geen voetballiefhebber. Liever luistert hij thuis naar klassieke muziek, samen met echtgenote Maartje van Weegen: 'We hebben alles van Bach.' Ze leerden elkaar kennen tijdens Sterrenslag en zijn nu 22 jaar bij elkaar. Afgelopen zomer trok Van Weegen zich na een conflict met de hoofdredactie terug als royalty-verslaggever bij het Journaal; wel blijft ze het koningshuis verslaan voor NOS Aktueel. 'Het was geen gemakkelijke periode, zij maakte wel duidelijk hoe bij het NOS Journaal met mensen wordt omgegaan; er kon geen telefoontje af. Dat is het grote verschil tussen de publieke omroep en organisaties als Endemol: bij de publieke omroep wordt met belangrijke gezichten soms wel erg harkerig omgesprongen. Hier heerst het grote gelijkheidsprincipe: niemand moet denken dat hij beter is dan een ander.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden