Bach voor kinderen en de knipkunst van Matisse

De favorieten en de aanraders van de redactie: Sissako's felle betoog tegen fanatisme, Bach voor kinderen, de knipkunst van Matisse. En meer.

Beeld x

Film: Timbuktu Regie Abderrahmane Sissako.

Ze mogen geen muziek meer maken of beluisteren, geen sigaretten meer roken, niet meer voetballen, niet meer voor hun huizen zitten. De vrouwen moeten gesluierd en met handschoenen aan over straat. Voor de inwoners van de Malinese woestijnstad Timboektoe is de bezetting van hun stad door moslimextremisten een drama; met kalasjnikovs zwaaiende jihadisten kapen hun geloof en maken hun dagelijks leven tot een hel. De langverwachte vierde speelfilm van Abderrahmane Sissako (zijn vorige, het indrukwekkende rechtbankdrama Bamako, dateert uit 2006) is een met meesterlijke beheersing gemaakt mozaïekdrama en een ongekend fel betoog tegen fanatisme. Vlammend, poëtisch en beeldschoon.

Pauline Kleijer

Muziek: Kinder Matteüs/ Zapp Johannes Kinder Matteüs 29 maart, Sint-Janskathedraal, Den Bosch. Zapp Johannes, 4 april, Engelse Kerk, Amsterdam en 5 april, Veerensmederij, Amersfoort.

Jong geleerd, oud gedaan: in de Kinder Matteüs wordt het oude bijbelverhaal gestileerd tot leven gebracht door een verteller, dansers, zangers en musici. Alle hoogtepunten uit Bachs passiemuziek passeren de revue in voortreffelijke uitvoeringen door Ludwig. Zitvlees is ook niet nodig voor de lichtvoetige Zapp Johannes van het Amsterdams Bach Consort, eveneens gericht op kinderen vanaf 8 jaar.

Frits van der Waa

Film: Tussen 10 en 12 Regie Peter Hoogendoorn.

De tiener Mike heeft zijn vriendin op bezoek wanneer er plotseling twee agenten op de stoep staan met dramatisch nieuws over zijn zus. In een estafette van verdriet moet het bericht vervolgens worden doorgegeven aan zijn vader en moeder, die op verschillende plekken in Rotterdam aan het werk zijn.

Regisseur Peter Hoogendoorn baseerde zijn sterke, ontroerende speelfilmdebuut op eigen ervaringen. Hij ontleedt de onwezenlijke situatie met snijdende precisie, in bedrieglijk eenvoudige, realistische scènes.

Pauline Kleijer

Beeldende kunst: Vooruit! Ahmet Ögüt Van Abbemuseum Eindhoven, t/m 14 juni

Je niet neerleggen bij gedane zaken, zo zou je de methode van conceptueel kunstenaar Ahmet Ögüt (1981, Turkije) kunnen omschrijven. Een gebeurtenis (uit de politiek of uit de kunst) krijgt een nieuwe behandeling in het heden, zodat verbrande boeken weer opnieuw uitgedeeld kunnen worden of opgeblazen gebouwen er als gloednieuw bijstaan. Daarbij houdt hij, en dus ook dit grote overzicht, de toon licht en de humor mild; politieschilden kunnen hier bijvoorbeeld ook best dienen als saloon-klapdeuren.

Sacha Bronwasser

Dans: Work/Travail/Arbeid Anne Teresa De Keersmaeker. WIELS, Brussel, t/m 17 mei.

Wil je het hele werk zien, dan moet je negen weken lang komen, van woensdag tot en met zondag, elke dag van 11 tot 18 uur. De 'gedanste tentoonstelling' Work/Travail/Arbeid van choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker ontvouwt zich geleidelijk. Leidend is de muziek van Gérard Grisey, geïnspireerd op de spiraalbeweging. Lopend tussen de dansers en de musici voel je hun gedraai en gewervel veel fysieker dan in het theater. Zeldzaam intens.

Mirjam van der Linden

Theater: Tanizaki Door De Warme Winkel. Eindregie Jetse Batelaan. Tournee t/m 16 mei; dewarmewinkel.nl

Theatercollectief De Warme Winkel (DWW) heeft de afgelopen jaren een fraaie verzameling opgebouwd van 'oeuvre-stukken': toneel over schrijvers en dichters en de periode waarin zij leefden, vanuit het perspectief van deze tijd. Voor hun nieuwste hebben ze zich gestort op de Japanse auteur Junichiro Tanizaki, en het resultaat is een heerlijk gestileerd, geheimzinnig Oosters geheel, doordrongen van de humor en leergierigheid van DWW van nu.

Karin Veraart

Beeldende kunst: De oase van Matisse Stedelijk Museum, Amsterdam. t/m 16 augustus.

Hij schilderde en tekende. Maakte drukwerk, glas-in-loodramen en kleding. En hij verknipte gekleurd papier tot planten, papegaaien en sensuele vrouwen. Ja, wat kon Henri Matisse (1869-1954) eigenlijk niet? Om recht te doen aan zijn veelzijdigheid knipte het Stedelijk Museum zijn oeuvre in verschillende periodes en stijlen, en hing dat naast werk uit de eigen collectie. Gelukkig zonder te vergeten dat het zelf een van de mooiste (en zeker de grootste) collages van Matisse in huis heeft: De parkiet en de zeemeermin. Reden om daar andere papieren kunstwerken van de Franse meester bij te hangen, plus enkele ontwerpen en uitvoeringen van zijn ramen en habijten.

Rutger Pontzen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden