Baas Londense City vindt 'glasscherf' niet van deze tijd

The Shard of Glass, de wolkenkrabber aan de zuidoever van de Theems die rap zijn voltooiing nadert, heeft door de jaren al veel critici gehad. Sinds dit weekeinde is Renzo Piano's ontwerp een invloedrijke criticus rijker: de nieuwe Lord Mayor, de baas van de City of London, vindt 'ostentatieve' bouwwerken als de Shard niet passen bij deze tijd.

LONDEN - De deelgemeente Southwark, English Heritage en prins Charles uitten eerder al hun bezwaren. Met zijn 310 meter moest de glasscherf het dak van Europa worden, maar de Mercury City Tower in Moskou heeft het Londense prestigeobject inmiddels gepasseerd. Als troostprijs wordt het nu het hoogste gebouw van de Europese Unie. Nog wel, want in Parijs is al iets hogers gepland. Op de 87 verdiepingen van Piano's futuristische gebouw komen - van beneden naar boven - kantoren, restaurants, een vijfsterrenhotel, appartementen en een observatorium, terwijl de bovenste vijftien etages benut worden om het gebouw te verwarmen.


In een interview met The Times noemde Lord Mayor David Wootton, een onderwijzerszoon uit Bradford die lange tijd partner was bij advocatenkantoor Allen & Overy, de 425 miljoen pond (497 miljoen euro) kostende Shard bepaald geen uithangbordje voor Londen. De 61-jarige Wootton vindt deze extravagante wolkenkrabber niet bij een tijd passen waarin de extravagante salarissen van bankiers en topondernemers steeds minder geaccepteerd worden. Op de dag van het vraaggesprek werd bekend dat de bestuursvoorzitter van Barclays 169 keer meer verdient dan de gemiddelde werknemer bij deze bank.


Wootton erkende dat grote bouwprojecten vaak achter de feiten aanlopen. Toen Piano elf jaar geleden op de achterkant van een menukaart een puntige ijsschots tekende die ter hoogte van London Bridge uit de Theems opdook, zag de wereld er anders uit. De aanslagen van 9/11 waren nog niet gepleegd en in de Londense zakenwereld groeiden de bomen, of in elk geval de wolkenkrabbers, tot in de hemel. De Italiaanse architect noemde de Shard, onder meer gebaseerd op de masten van zeilschepen die vroeger voorbijdreven, een delicate aanwinst voor Londen.


Het silhouet van de Britse hoofdstad is de afgelopen jaren gaan lijken op een permanente architectuurtentoonstelling, met wolkenkrabbers die namen dragen als de (Erotische) Augurk, de Walkie-Talkie en de Kaasschaaf. Wat de zakelijke interesse voor The Shard betreft, krijg Wootton misschien wel gelijk met zijn bedenkingen. Een half jaar voor de opening is er nog amper iets verhuurd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden