Nieuws luchtvaart

Baas 737 Max stapt op – maar dat ‘heeft niets met de crashes te maken’

De directeur van de fabriek waar het ramptoestel Boeing 737 Max wordt gemaakt, stapt op. Eric Lindblad geeft er volgens het bedrijf vrijwillig de brui aan: hij gaat – op 57-jarige leeftijd – met pensioen. Hij werkte in totaal 34 jaar voor Boeing.

Eric Lindblad bekijkt de productie van een 737 Max in het voorjaar van 2016. Beeld AP

Zijn vertrek zou niets te maken hebben met de twee ongelukken die Boeing in grote problemen hebben gebracht en alle 737 Max’ tot zeker september aan de grond houden.

Lindblad was het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het toestel, dat wordt gemaakt in de Amerikaanse staat Washington. Het was een rampjaar voor Boeing, met twee grote crashes van het nieuwe toestel. In oktober vorig jaar stortte een toestel van Lion Air neer, afgelopen maart crashte een 737 Max van Ethiopian Airlines. In totaal kwamen er 346 mensen om.

Sinds het ongeluk in maart werkt Boeing aan nieuwe software voor het systeem dat de vliegtuigen stabiliseert. De sensoren in de twee verongelukte vliegtuigen duwden de neus naar beneden, zonder dat de piloten aan boord daar iets aan konden doen.

Eind juni kwamen er volgens de luchtvaartautoriteit FAA nieuwe problemen met het toestel aan het licht tijdens een test in een vliegsimulator. De herintroductie van de 737 Max wordt hierdoor waarschijnlijk opnieuw uitgesteld.

Volgens experts is nog niet duidelijk of het probleem met een update van de software kan worden opgelost. Er moeten mogelijk microprocessoren in de toestellen worden vervangen.

Groot probleem dreigt voor Boeing na nieuwe ramp met paradepaardje

Nog geen half jaar nadat eenzelfde toestel in Indonesië verongelukte, stort een 737 Max 8 neer in Ethiopië. Toeval? Of groeit het succes de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing boven het hoofd?

De crash van de 737 Max 8: kroniek van een aangekondigde ramp 

Steeds meer details komen aan het licht over het ongeluk met de Ethiopische Boeing 737 Max waarbij 157 inzittenden omkwamen. Een combinatie van riskante ontwerpkeuzen, afgezwakt veiligheidstoezicht, tekortschietende pilotenscholing en nationale belangen leidde tot ‘de perfecte storm’. 

Kunnen de ongevallen met het 737 Max 8 vliegtuig Boeing de kop kosten? Geen andere fabrikant kan de lacune opvullen. En anders zal de enorme lobby van Boeing in Washington wel ­afdoende zijn om een bankroet te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden