Azul gaat boeken maken van theater

Een theatertekst bewerken tot een jeugdboek? Simon van der Geest deed het met Spinder. Hij won met het boek de Jan Wolkers Prijs en de Gouden Griffel. 'Je moet helemaal opnieuw beginnen.'

AMSTERDAM - 'Het idee om een boek van Spinder te maken kwam pas jaren na de eerste opvoering voorstelling. Ik vond Tille - in het boek heet hij Hidde - zo'n tof personage, dat ik schriftjes vol over hem had geschreven. De theatertekst was slechts vijftien pagina's. Ik wilde graag verder met die jongen, zijn insectenlaboratorium en de dreigende vernietiging daarvan door zijn boze broer.


'Het voordeel van een theatertekst als basis voor een boek, schuilt in de dramatische situatie', zegt Van der Geest. 'Een voorstelling moet spannend zijn. Dus je hoofdpersoon heeft direct een groot probleem. Dat is handig als uitgangspunt voor een boek. En de directe aanspreekvorm van acteur tegen publiek leent zich goed voor bijvoorbeeld een dagboekvorm, zoals bij Spinder. Maar verder moet je toch helemaal opnieuw beginnen.'


Van der Geest liet de stevige dialogen tussen de twee ruziënde broers eerst weer los. 'Elk genre heeft zijn eigen wetten. Bij toneel kleuren acteurs je dialogen met gevoel. Bij een boek moet je die emoties zelf oproepen. Knippen en plakken werkt niet. Er staan maar een paar zinnen van de toneeltekst letterlijk in het boek.'


Zo schreef Van der Geest voor het boek nieuwe verhaallijnen, over een gedeeld geheim, een overleden broer en de schuldvraag rond diens dood. Ook zitten er meer grappige bio-weetjes over insecten in.'


Dissus, het boek waarmee Van der Geest in 2011 zijn eerste Gouden Griffel won, gaat de omgekeerde weg. Het wordt tot toneel bewerkt door theatergroep Kwatta. Dat gezelschap bewerkte ook het boek Door en Door van Benny Lindelauf, een van de weinige jeugdschrijvers die ook beide ambachten beheerst: toneel en literatuur.


Van der Geest: 'Ik vind het initiatief van Azul Kids geweldig. Ik weet zo een paar theaterteksten die zich hiervoor lenen. Het is fantastisch als jonge theaterschrijvers in dit proces kunnen worden begeleid.'


Amsterdam


De nieuwe uitgeverij Azul Kids gaat succesvolle jeugdtheaterstukken omwerken tot geïllustreerde kinderboeken.


De uitgeverij is een initiatief van Els Hazenbos, die werkzaam is in de wereld van jeugdliteratuur en -theater, en communicatieadviseur Ivanka van de Waarsenburg. 'Theater is prachtig, maar vergankelijk', aldus Hazenbos. 'Een boek blijft. Er worden zulke mooie, originele verhalen geschreven door talentvolle schrijvers in het jeugdtheater. Het is zonde wanneer zo'n mooi verhaal verdwijnt omdat de voorstelling niet meer is te zien.'


Meestal gebeurt het andersom en worden kinderboeken bewerkt tot jeugdvoorstellingen. Het uitgeversduo wil steeds gaan onderzoeken of er een mooi boek schuilt in een nieuw theaterverhaal. Lijkt dat het geval, dan worden illustratoren aangetrokken en worden auteurs begeleid bij het omschrijven van script naar manuscript.


Hun eerste boek verschijnt dit weekeinde. Het heet De vriendelijke draak van Mark Haayema en is geïllustreerd door kunstschilder Marius van Dokkum. In het boek zit ook een luister-cd, ingesproken door Herman van Veen en Haayema zelf.


Haayema schreef De vriendelijke draak voor Theater Gnaffel, dat er in 2012 een succesvolle poppentheatervoorstelling van maakte. Het verhaal gaat over een burgemeesterszoon die een aardige draak beschermt tegen de razernij van een panisch dorp.


Theaterstuk Spinder door Het Laagland is vanaf 21/3 te zien in Nijmegen en vier andere steden. hetlaagland.nl. Het boek Spinder is uitgegeven door Querido.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden