Avondje voor de buis? Dit zijn onze tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Mia Wasikowska als Alice in Tim Burton's Alice in Wonderland.

Europa League: Liverpool-Sevilla
RTL 7, 20.00 uur

In het St. Jakob-Park stadion in het Zwitserse Basel vindt om 20.45 uur de aftrap plaats van de finale tussen Liverpool en Sevilla. De Spanjaarden wonnen de afgelopen twee jaar ook al de Europa League en gaan nu voor een unieke trilogie.

Zembla
NPO 2, 21.20 uur

Veel Nederlandse rozenkwekers vertrekken naar Afrika, want daar is de temperatuur gunstig, zijn er belastingvoordelen en is de arbeid goedkoop. In 'Hollandse handel II' onderzoekt Zembla in Ethiopië hoe eerlijk de Afrikaanse roos gekweekt wordt.

Beeld anp

Danny zoekt problemen
NPO 3, 21.55 uur

Danny Ghosen bezoekt in Groningen twee lesbiennes die begin april na het stappen in elkaar werden geslagen door drie mannen. Waarom blijft de homohaat voortbestaan? Ghosen vraagt de politie en de burgemeester om opheldering.

Nature's epic journeys
BBC 1, 22.00 uur

Verslag van de langste migratie van dieren over land ter wereld: die van de kariboes, die 5 duizend kilometer afleggen door Canada en Alaska. Op deze tocht door de Arctische wildernis vinden ze bevroren rivieren, beren en wolven op hun pad.

Beeld anp

2Doc: Voor het te laat is
NPO 2, 22.55 uur

In navolging van de veelbesproken documentaire over de Levenseindekliniek volgt nu deze film, waarin twee vrouwen worden gevolgd in de aanloop naar hun zelfverkozen dood. Annie Zwijnenberg en Margriet Hermans leden aan dementie.

The altruism revolution
NPO 2, 00.00 uur

Documentaire van Sylvie Gilman over de vraag of de mens van nature egoïstisch of altruïstisch is. Generaties lang hebben we geloofd dat meedogenloos eigenbelang de mens drijft. Maar nieuw onderzoek biedt opzienbarende inzichten.

Alice in Wonderland (Tim Burton, 2010)
Net 5, 20.30-22.40 uur.

Ze herinnert het zich niet, maar de 19-jarige Alice is als kind al achter dat ongeduldige konijn aangerend. De Maartse Haas en de Kolderkat zouden haar ook bekend voor moeten komen. Of werd toch het verkeerde meisje naar Wonderland gelokt?Met alle terugverwijzingen lijkt Tim Burtons Alice in Wonderland een vervolgfilm zonder voorganger. Of het moeten Lewis Carrolls Alice-boeken zijn, en anders de Disney-klassieker uit 1951. Tegelijkertijd is het een grotendeels computer-gegenereerde parade van succesnummers (de high tea bij de Gekke Hoedenmaker, het flamingo-golf van de Hartenkoningin) en verplichte citaten: 'Curious and curiouser', 'Off with their heads!'.

Dit kleurige mengsel van nieuwe accenten en ingeloste verwachtingen pakt wisselvallig uit, alleen al in het acteerwerk. Terwijl Mia Wasikowska tamelijk vlak blijft als Alice - en dankzij haar oncontroleerbare groeistuipen opvallend vaak wisselt van sexy kledij - en Johnny Depp als Gekke Hoedenmaker alle vertrouwde trucjes uit zijn verkleedkist haalt, is Helena Bonham Carter sterk als de Hartenkoningin. Inclusief haar digitale make-up: de hele film loopt ze foeterend rond met een opgeblazen, spierwit hoofd, wat het personage méér dan ooit tot een volwassen verwend kind maakt. Al met al zijn de beelden ook de grootste troef van deze Alice-update. Tim Burton blijkt de juiste regisseur om van Alice' afdaling in het konijnenhol, en van haar gesukkel met krimpdrankjes en groeikoekjes, een visueel feest te maken.

The Debt (John Madden, 2010)
SBS 9, 20.30-22.40 uur.

Degelijke remake van de succesvolle Israëlische spionage-thriller Ha-Hov (2007), waarin een stel Israëlische geheim agenten in het Oost-Berlijn van de Koude Oorlog achter de sadistische SS-arts Vogel aangaat. Het spannendste en beste gedeelte van The Debt speelt zich af in Berlijn, waar de jonge agente Rachel Singer met twee mannelijke collega's in een kil appartement hokt. Als lokaas belandt ze in de praktijk van dokter Vogel, die als griezelig aardige vrouwenarts een tweede leven is begonnen. Na een aantal ontmoetingen overmeestert ze Vogel, maar dat de missie niet verloopt zoals de bedoeling was, schept ruimte voor een afrekening het heden. Met Helen Mirren als oudere en door het verleden getekende Rachel. Mirren speelt voortreffelijk als altijd, maar kan ook niet verhelpen dat het slappe laatste halfuur van The Debt als mosterd na de maaltijd smaakt.

Heli (Amat Escalante, 2013)
Arte, 23.50-01.30 uur.

Heli, in Cannes bekroond met de prijs voor beste regie, opent met verstilde gruwel. Een grote schoen drukt een met tape gekneveld bebloed gezicht tegen de bodem van een truck, die over de weg stuitert. Even later bungelt een lijk aan een viaduct, de broek op de enkels getrokken. Vanuit de wegrijdende auto klinkt gegiechel. Het is een alledaags beeld in Mexico, en zo filmt cineast Amat Escalante het ook: zonder opsmuk, in lange takes. Na die omineuze vooruitblik maken we kennis met Heli (Armando Espitia), een jongeman die in een autofabriek werkt en zo zijn familie onderhoudt. Zusje Estela is verliefd op Beto, een 17-jarige agent in opleiding die iedereen in zijn omgeving in gevaar brengt als hij ingenomen pakketten cocaïne ontvreemdt. Heli schokte het publiek in Cannes met een enkele scène (iets met aanstekerbenzine en een ontbloot geslacht) maar imponeert vooral door de landerige verbeelding van de gruwelen. Terwijl Escalante ver gaat in wat hij toont, filmt hij in uitgekiende naturalistische stijl, zonder sensationele shotwisselingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden