Avondje Afrojack

Nick van de Wall, alias dj Afrojack, leidt een vijfsterrenleven. Even per privéjet op- en neer naar Liverpool voor een set in club Nation. 'Ik heb dit leven niet eens als droom gehad.'

Daar sta je dan als 24-jarige dj uit Spijkenisse. In de studio met Paris Hilton en dj David Guetta of bij de poolparty van rapper Kanye West. Je maakt remixes voor Madonna, Rihanna en Black Eyed Peas, je wint daarmee de ene na de andere prijs en je vliegt met je privéjet van het ene dancefestival in Australië naar de andere club in New York of Nederland.


Welkom in het vijfsterrenleven van Nick van de Wall, alias dj-en-wereldster-in-wording Afrojack. 'Ik heb dit leven niet eens als droom gehad', zegt hij als we een nacht met hem mee op stap gaan, inclusief jet. 'In mijn leven gebeuren dingen meestal vóór ik ervan heb kunnen dromen.'


Het ging ook snel, inderdaad. Van de Wall begon op zijn elfde met muziek maken op de computer en beleeft op zijn zestiende zijn eerste clubervaring. Waar hij in 2007 al blij is met draaien voor een paar honderd man in een Rotterdamse club en een eerste Top-40-notering; vijf jaar later leeft hij een sterrenbestaan. 2011 is het jaar waarin hij als een straaljager door de geluidsbarrière schiet. Het meest in het oog springend is de Grammy die hij won voor een remix van een nummer van Madonna, die hij samen maakte met David Guetta. Van de Wall is een van de weinige Nederlandse winnaars van deze prestigieuze Amerikaanse muziekprijs. En dan behoort hij ook nog eens tot het selecte gezelschap van slechts drie Nederlandse acts die ooit een nummer-1-positie haalden in de Billboard Hot 100. Het door hem geproduceerde Give Me Everything, staat overigens overal hoog in de hitlijsten, tot Australië aan toe.


Komende week is Afrojack in Amsterdam, waar hij drie keer zal optreden tijdens het Amsterdam Dance Event, het grootste clubfestival ter wereld. 'Ik ben gewoon een gast uit Spijkenisse die de hele wereld overvliegt. En het coole is dat ik er nog voor betaald krijg ook.'


Zaterdagnacht 01.25u, Ahoy, Rotterdam

De eerste echte herfstnacht. In Rotterdam komt Nick van de Wall zoals gewoonlijk geen minuut te vroeg relaxed binnenlopen, vijf minuten voor de geplande aanvang van zijn optreden op het feest Beatloverz, een concept van UDC (Dance Valley). Het is een thuiswedstrijd - een unicum, want hij draait meer in het buitenland. In zijn kielzog tourmanager Ludwig, die de hele avond niet uit zijn schaduw zal stappen. Plus wat vrienden uit Spijkenisse die de kans aangrijpen hun vriend 'thuis' te zien draaien.


Van de Wall babbelt wat met de een en begroet de ander, en wacht dan ontspannen naast het podium op het teken dat hij kan beginnen. Vanzelfsprekend gaat de capuchon op, zijn handelsmerk; er is haast geen Afrojack-promotiefoto of videoclip zonder hoody.


De organisatie heeft een indrukwekkende show voorbereid met sier- en knalvuurwerk, laserlicht, gouden slingers en rookmachine. Uit de zaal schijnen tientallen witte lichtjes van camera's van het publiek dat de show wil vastleggen.


Afrojack draait een mix van pop en dance, met tussenstukjes met veel biep-biep-biep-biep-biep-biep-biepjeshouse, gevolgd door agressievere electrobeats met kettingzaageffect. Die mixt hij met bekende pophits, van Katy Perry tot Adele. Als Van de Wall het volume omlaag draait, hoor je het publiek meezingen. Afrojacks kracht is dat hij weet wat werkt op de dansvloer en wat werkt op de radio. Achter de draaitafel brengt hij die twee werelden samen. Als in een golfbeweging bouwt hij zijn set op, waarbij hij de beat laat wegglijden naar een nulpunt, om 'm er vervolgens net zo hard weer in te draaien voor het euforische handjes-in-de-luchtmoment. 1


Afrojack is duidelijk in zijn element. Podiumvrees kent hij niet, zegt hij. Dat hij 'gek is op muziek, entertainen en publiek blij maken' straalt hij uit. De muziek resoneert door in zijn lichaamstaal: de rechtervoet tikt de vierkwartsmaat mee, de rechterhand dirigeert de melodielijn, terwijl hij uit volle borst meezingt.


De fles champagne achter hem blijft ongeopend. Sowieso is het seks, drugs en rock 'n' roll-gehalte de hele nacht ontnuchterend laag. Van de Wall houdt het bij cola, energiedrank of water en rookt hoogstens een stiekeme sigaret, gebukt achter de draaitafel, uit het zicht van het publiek.


Van de Wall is gefocust. Zijn doel: financiële onafhankelijkheid, zodat hij voor de rest van zijn leven voor zijn familie kan zorgen. En dat is deze week binnen handbereik. 'Ik ga mijn eerste miljoen nu niet vieren, dat doe ik later wel als ik rentenier. Ik wil dat bedrag nog ophogen zodat ik een huis en een auto voor mijn moeder kan kopen. Ze hoeft later nooit naar een verzorgingstehuis, ik haal gewoon een dokter voor haar in huis. Dat is heel belangrijk voor mij.'


3.08u Ahoy

'Put your thumbs up for the last one of the legendary Afrojack,' jut de mc het publiek op. De afgevaardigde van Ace Agency, het Amsterdamse boekingskantoor dat Afrojack vertegenwoordigt, checkt opvallend vaak de tijd. De privéjet vertrekt al over drie kwartier richting Liverpool, waar het tweede optreden van die avond is gepland. Van de Wall sluit af met zijn hit Give Me Everything en stapt al dansend en dollend het podium af, capuchon weer op natuurlijk, schudt snel wat handen en beantwoordt een paar vragen voor de camera. 2 Dan zoeft hij in de sportauto naar het jetcenter.


3.50u Jetcenter, Rotterdam Airport

'Hoe zit het vandaag met turbulentie?', vraagt Afrojack de piloot als alle zes passagiers in de comfortabele leren stoelen zitten. De vorige vlucht richting Genève was nogal onrustig, maar de trip naar Liverpool lijkt vlekkeloos te zullen gaan. Terwijl het vliegtuigraam uitzicht biedt op een mooi verlicht nachtelijk Rotterdam, gaan de Nikes uit en belanden de lange benen - Van de Wall meet ruim twee meter - op de stoel tegenover hem. Er heerst rust. Sandwiches brie en zalm komen langs en zakjes chips worden heen en weer getost. Achterin kruipt de tourmanager onder een dekentje voor een discodutje. Van de Wall pielt geconcentreerd op zijn laptop nog aan een geluidje in een nummer dat hij straks wil draaien.


Hij legt uit dat reizen met een privéjet leuk is, maar ook noodzaak. 'Ik reis zo veel dat elk uur mij veel waard is. En dan heb je geen zin twee uur van tevoren aanwezig te zijn, gedoe bij de customs en stewardessen die bijdehand doen.' Een privéjet biedt meer bewegingsvrijheid en 'je kunt twee boekingen op een avond doen, zoals vanavond'. 'De lol erin houden is veel belangrijker dan geld verdienen. Het leven is te kort om dingen te doen waar je geen lol aan beleeft.'


Van de Wall is duidelijk gewend aan zijn buitengewone leven. Hij geniet en is trots op zijn succes, maar blijft Hollands nuchter en lijkt zich niet gek te laten maken door alle aandacht. Ook niet wanneer dat leven in de spotlights inhoudt dat zijn turbulente liefdesleven (zoals in het verleden met De Gouden Kooi-deelneemster Amanda Balk) in de pers breed wordt uitgemeten.


Hij is nog steeds de aardige boy next door die gewoon in Spijkenisse woont, van Kentucky Fried Chicken houdt en naar Comedy Central kijkt. Maar die ook met zijn Audi RS6 nieuwe games voor zijn PS3 haalt.


Aan het gemak hangt wel een prijskaartje: even op en neer naar Liverpool kost een half modaal jaarinkomen. 'Vliegen met een privéjet kost mij 40 procent van mijn boeking, dus aan een optreden houd ik niet zo veel over. Zo hou ik het leuk, dat vind ik belangrijk, en kan ik ook nog af en toe vrienden meenemen.' 3


Vandaag reizen Leroy Styles en Bobby Burns mee; twee Nederlandse dj's van hetzelfde boekingskantoor die ook in Liverpool geboekt staan. Styles heeft gehoord 'dat het nu al een gekkenhuis is in die club'.


Afrojack gebruikt zijn succes om bevriende dj's te helpen bij het maken van de stap naar een groter podium. Je naam op een mix met Afrojack is goed voor je carrière.


Want Afrojack is een veelgevraagd producer bij de grote sterren. Rihanna, Lady Gaga en Enrique Iglesias kloppen aan voor een Afrojacksausje. Want zijn producties doen het goed bij een groot commercieel publiek. Van de veertig remixverzoeken zegt Van de Wall er ja op één. Waarop hij selecteert? Of ze betalen is belangrijk, want de handel in remixen is vooral een zakelijke markt, maar nog belangrijker is of hij affiniteit met de plaat of artiest heeft.


Waar hij meestal op ingaat is een verzoek van Guetta, die een grote rol heeft gespeeld in zijn carrière. Bijna drie jaar terug had Van de Wall het geluk dat Guetta hem in zijn studio uitnodigde. Dat resulteerde in een flinke rits remixen. Een beter visitekaartje dan een remix met een grote dj kun je je niet wensen. Voor Van de Wall betekende het het zetje naar het begeerlijke Grotere Internationale Muziekpodium.


5.10u (lokaal 4.10u) Vliegveld, Liverpool

4


Met gezwinde spoed gaat het jet uit, taxi in, taxi uit en club in. In drie zalen viert de grote Britse danceorganisatie Cream zijn 19de verjaardag. De vibe in de club dwingt tot een momentje acclimatiseren - het volume staat hoog en de zaal voelt als een sauna, met overal ontblote plaklijven en daze blikken richting dj-booth.


5.38u (lokaal 4.38u) Club Nation, Liverpool

5


'Afrojack, Afrojack', scandeert het publiek terwijl Van de Wall (capuchon op) uit het zicht op zijn hurken op zijn beurt wacht. Routineus kondigt hij zichzelf aan: 'Are you ready for some Afrojack music, motherfuckers?' Met veel gevoel voor show gaat de blauwe hoody omlaag en zijn arm omhoog. Als bij de eerste beat witte confettislierten de zaal even in een sneeuwlandschap veranderen, stijgt de euforie tot nog grotere hoogte. Als een paar bevallige blondines het heiligdom van de dj-booth mogen betreden, vlamt de glitter-en-glamour even op. Maar Van de Wall gaat op in zijn set en laat de opgelaten dames voor wat ze zijn.


7.00 (lokaal 6.00u) club Nation

Met dezelfde gezwinde spoed als op de heenweg duikt het gezelschap direct na de set meteen weer in de klaarstaande taxi's. 6 Het vliegtuig vertrekt al over een half uur, dus tijd voor een gezellige nazit is er niet. 'Normaal blijf ik wel even hangen hoor', zegt Van de Wall. In de taxi wordt gemord over de gebrekkige verzorging van de dj's die eerder die avond draaiden: geen drinken, geen ventilator, bloedhitte. 'Ik legde het zowat af, zo heet was het.'


7.27u vliegveld Liverpool

In de jet terug naar Rotterdam wordt er vooral veel geslapen. Iedereen is kapot. 'Kom je me halen van het vliegveld?', belt een van de dj's met het thuisfront. Van de Wall slaapt niet. Terwijl buiten de dageraad zich aandient, pakt hij zijn laptop en zet hij binnen tien minuten een nieuwe track neer. 7 Ondertussen werkt hij een yoghurtje naar binnen. 'Ik liep al met een ideetje rond in mijn hoofd.'


Wat vindt hij ervan dat hij de nieuwe David Guetta wordt genoemd? 'Hm', zegt hij, 'dat ben ik niet. Wie dat schrijft, heeft geen verstand van muziek. Guetta maakt liedjes, ik maak clubmuziek die is afgeleid van liedjes. Maar ik zou het niet erg vinden om nog groter te worden', zegt hij.


8.30u Jetcenter Rotterdam

De mannen bewonderen de sportwagen van Van de Wall, die met pretoogjes rondjes over de rotonde voor het jetcenter maakt, om 'even de banden warm te draaien'. 8 En dan is het op naar huis voor een paar dagen rust, want volgend weekend wachten Dubai, Geneve, Miami en Amsterdam.


Afrojack tijdens Amsterdam Dance Event: donderdag tijdens Jacked in club Air en vrijdag met David Guetta in The Sand (beide uitverkocht), zaterdag tijdens Kings of Ace, The Sand. afrojack.com


Nummer-één hit in de Verenigde Staten

Afrojack is de derde Nederlandse muzikant met een nummer-éénnotering in de Amerikaanse Billboard Hot 100, met Give Me Everything met Pittbull, Ne-yo en Nayer. In 1970 is Venus van Shocking Blue de eerste Nederlandse band. Het nummer haalt in 1981 nog een keer de top van de Amerikaanse hitparade als intro in de medley Stars On 45 van Stars On 45. Give Me Everything is de vierde productie met een notering in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Tegelijkertijd stonden zijn single Take Over Control (featuring Eva Simons) en producties waaraan hij meewerkte (Beyonce's Girls en Chris Browns Look At Me Now) in de Hot 100.


Wat levert een optreden op?

Jasja Heijboer, directeur van dj boekinsgkantoor Ace Agency, vertelt dat Afrojack voor een dj-set in Europa aanbiedingen ontvangt die liggen rond een modaal jaarinkomen. In de Verenigde Staten valt het grote geld te verdienen; daar valt dat bedrag drie tot vier keer hoger uit. Maar als de dj een club cool of een festival sympathiek vindt, vallen de bedragen ook wel eens lager uit. Op zijn eigen feest, Jacked in de Amsterdamse club Air, bijvoorbeeld verdient hij vrijwel niets omdat Afrojack alles terug stopt in productie en promotie van deze clubavond.


Vanavond begint de zestiende editie van het Amsterdam Dance Event (ADE), dat zich dé conferentie over elektronische muziek en het grootste clubfestival ter wereld mag noemen. Vijf nachten lang is Amsterdam het centrum van de dancewereld met 200 events door meer dan 700 dj's, van klein tot superster. Vier keuzehulpen in het overweldigende nachtprogramma.


Bijzondere locaties

Voor wie eens wat anders wil dan de geijkte locaties, kan naar muziekcentrum MuzyQ zaterdag voor de Cocoon Special. In MC Theater zaterdag o.a. Dennis Ferrer en Theo Parrish plus zondag dj's van het Berlijnse Ostgut. In de Undercurrent bij NDSM kun je dansen met mooi uitzicht over het IJ. Cultureel centrum De Balie verandert drie dagen in een technozaal. En kledingwinkelJ.C. Rags (Heiligeweg) ontvangt woensdag t/m vrijdag Carl Cox, Goldfish en Electronation-dj's. Ook opvallend zijn de feesten in de Busterminal Museumplein en in Pand 14,een oude Chinees, met een draaiende dansvloer.


Nieuwe ontdekkingen

Op donderdag is er een labelavond van NON Records in OT301 met o.a. Palmbomen. Sugar Factory met rauwe techno van Mike Dehnert, ook donderdag. Vrijdag Hudson Mohawke en S-X in Bitterzoet. Eskmo, glitchhop elektronicaproducer uit San Franciso, zaterdag in Sugar Factory. En Sonic Warfare, altijd voorop in de nieuwe muziek, brengt zaterdag in de Melkweg de Britse beatmakers Lone en Vondelpark.


Altijd goed

Wie besluit ADE in club Trouw door te brengen zal geen enkele avond misgrijpen, met alle vijf avonden dance van de bovenste plank, waarvan veel uitverkocht, maar er zijn nog kaarten aan de deur. Donderdag is het goed toeven bij de Kompakt Showcase (Rabozaal) met Michael Mayer, in Westerunie met Seth Troxler en Jamie Jones en in Studio 80 Joris Voorn, Solomun en Stimming. Vrijdag bij Dave Clarke Presents (Melkweg) en in Paradiso Apparat en Modeselektor in Paradiso. En Zaterdag bij Border Community Night (Melkweg), Crookers in de Rabozaal of in Paradiso waar een Desolat-labelavond is.


Voor de lange adem

Wie nog energie over heeft, kan vanaf zondagochtend vroeg onder meer door in MC Theater (zie hierboven), Trouw op zondag met o.a. Visionquest en Soul Clap, in Mirrorcentre tijdens Vrijbuiters go Berlin Underground en in de Melkweg met o.a. Speedy J en Sander Kleinenberg.


Voor het volledige programma van ADE (19 t/m 23/10): amsterdam-dance-event.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden