Avicii

Twee uur liedjes horen en er alleen een playbackende Avicii bij zien, drukt de pret behoorlijk.

Avicii. Ziggo Dome Amsterdam, 22/2.


Rustig zijn set opbouwen om langzaam naar een eerste climax toe te werken, daar doet de Zweedse Avicii niet aan. Hij knalt er tijdens de eerste van twee uitverkochte shows in de Amsterdamse Ziggo Dome meteen een van zijn grootste hits in, Hey Brother. Er komen zilveren slingers uit het dak, op het podium wordt vuur en rook het publiek in geblazen. De lichtshow is oogverblindend. Avicii (24, geboren Tim Bergling) staat hoog in zijn dj-booth met achter hem een immens videoscherm waarop twee uur lang camera's door bossen, watervallen en vuurzeeën lijken te razen.


De bovenste ring van de zaal is afgesloten, het publiek kan dankzij trappen midden in de zaal tussen vloer en eerste balkon heen en weer lopen. Die vrije keuze leidt meteen al tot een overvolle zaal, want iedereen wil zo dicht mogelijk op het podium staan. Dansen is niet mogelijk, daarvoor is het te vol, maar eigenlijk leent de muziek zich daar ook niet voor. Avicii jast in een sneltreinvaart zijn hits de zaal door, afgewisseld met stukjes van soortgenoten, Swedish House Maffia, Armin van Buuren en Calvin Harris. Het aantal beats per minuut is hoog, de bassdrums beuken hun vierkwarts-maten en de synths gieren door de zaal. Nooit langer dan een minuutje of twee, want dan stuurt Avicii er een gezongen hit doorheen.


Dat perfecte gevoel voor de juiste vocalisten in de juiste liedjes is precies wat hem onderscheidt van zijn collega-super-dj's Tiësto en Van Buuren. Ook zij proberen al jaren de popradio te domineren met liedjes in plaats van beukende dancebeats, maar het ontbreekt hun vooralsnog aan het hitgevoel van Avicii.


Soulzanger Aloe Blacc in Wake Me Up, de bluesstem van Etta James in Levels: het bleken gouden vondsten. Avicii's dansmuziek is inmiddels zo afhankelijk van gastvocalisten dat hij eigenlijk niet zonder hen het podium op kan.


Twee uur lang liedjes horen en daar alleen een playbackende Avicii bij zien, dat drukt de pret uiteindelijk behoorlijk. Avicii heeft ook niks anders te doen, want zijn muziek is volledig voorgeprogammeerd en met computers aan de lichtshow gekoppeld. De ster van de avond volstaat met het zwaaien van zijn rechterarm en met zijn linkerarm wat draaien aan denkbeeldige knoppen. Aangenomen tenminste dat het Tim Bergling zelf is die daar staat. Iedereen kan de computer bedienen, muziek maken is zaterdag en zondag in de Ziggo Dome niet aan de orde.


Als de onvermijdelijke uitsmijter, Avicii's grootste hit Wake Me Up, wordt ingestart, dringt zich toch de vraag op: wat was dit eigenlijk. Geen concert en ook geen dj-set. Nee, we waren getuige van een snoeihard afgespeelde Avicii-playlist omlijst met veel visuele bombast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.