AVENUE ?

Bij tijdschriftenuitgever VNU keert in september Avenue terug, het modieuze lifestyle-blad dat in de jaren negentig ter ziele ging. Wat maakt dat het blad nu wel succes zal hebben?...

Kees van der Kolk van VNU-tijdschriften: 'Vorig jaar zomer hadden we het gevoel dat de tijdgeest weer naar het avontuurlijke, het inhoudsrijke en diepgravende neigt. Toen we daar een blad bij dachten, kwamen we uit op datgene waar Avenue voor stond. Dat was, ik gebruik het woord graag, een inspirerend tijdschrift.

Destijds is het misgelopen doordat Avenue te ver voor de troepen is gaan lopen. Het is ook moeilijk een evenwicht te behouden tussen voorhoede zijn en contact met de lezers behouden. De lezersgroep wordt dan gauw te klein. Dat overkwam de oude Avenue en dat gaat de nieuwe Avenue proberen te voorkomen. De eerste aflevering krijgt minimaal 130 pagina's en verschijnt in september of oktober. Liever een maand later en goed, dan een maand eerder en nét niet.

VNU verkoopt de tijdschriftendivisie, maar van de raad van bestuur hebben wij niets gehoord over een investeringenstop. Logisch. Ik denk dat de tijdschriftendivisie meer waard wordt met Avenue in het pakket.'

Henk Vos van Maupertuus Vos Interieur in Groningen: 'Een interieur krijgt karakter door contrasten. De Avenue hoeft niet per se op een trendy glazen salontafel met dunne kunststoffen pootjes te liggen. Wij hebben bijvoorbeeld voor het hoofdkantoor van VNU een salontafel gemaakt, die wij de VNU-salontafel noemen. Dat is een strakke, massief houten tafel van 1,20 meter bij 1,20 meter. Geen klop-klop eiken, maar je kunt er heel wat boeken en tijdschriften op stapelen. Avenue zou daar uitstekend op passen. Maar de doelgroep van Avenue is intelligent genoeg om zelf uit te maken wat mooi en passend is.

In onze showrooms vindt u overigens geen tijdschrijften op de salontafels. Wat we wel doen is bij De Slegte kilo's boeken kopen. Die knallen we de kasten in. Dat staat heel mooi.'

Wina Born, culinair journaliste: 'Joop Swart had me aanvankelijk voor Margriet binnengehaald, maar toen hij Avenue begon, vroeg hij of ik daarin een culinaire rubriek wilde verzorgen. Dat wilde ik wel. Het leek me enig voor zo'n modern blad te werken.

En het wás ook enig, want alles kon en alles mocht. Het was een heel ander publiek dan dat Margriet las. Ik kreeg een enorme vrijheid. Als ik culinair Frankrijk in kaart wilde brengen, was dat geen enkel probleem. Al die wijnen waarover ik kon schrijven. Ga je gang maar, zeiden ze. Het was zo'n leuk team.

Als ze weer beginnen, kunnen ze me zo bellen. Het moet natuurlijk wel anders dan vijf jaar geleden, want Nederland is culinair mondig geworden, zal ik maar zeggen. Dat is prettig, want culinaire journalisten hoeven nu niet meer bij het begin te beginnen.'

Tilly Huiberts, voormalig Avenuelezeres: 'Mijn man nam het voor me mee. Hij wilde er natuurlijk zelf in lezen. En bij dromen. Want het ging over veel te dure parfums en kleding.

Dat is eigenlijk ongemerkt verlopen. Ik kan me tenminste niet meer herinneren wanneer hij ermee ophield. Later kwamen er meer glossy's op de markt, maar die lees ik niet. Hoewel, o ja, van mijn zus krijg ik wel eens Elle Wonen. En dan lees ik nog voor mijn vak het blad Dans. Dat is ook best glossy, net als het magazine van de Volkskrant dat is.'

Jan Donkers, verzorgde destijds de literatuurrubriek in Avenue: 'Ik heb niet de illusie dat ze mij opnieuw zullen vragen. Dat is niet alleen omdat ik niet meer zo goed op de hoogte ben van de nieuwste Nederlandse literatuur. Ik ben er ook een beetje vervelend weggegaan. De doodsstrijd van het blad was niet prettig. Er werd flink in de budgetten geknepen en ze gingen van die rare dingen doen, zoals afleveringen in doosjes verpakken.

Dat was na mijn tijd. Gelukkig maar, want daardoor heb ik voornamelijk leuke herinneringen aan het blad. Ik werkte van huis uit en een keer in de maand ging ik ernaartoe. Dan kwam ik met een boodschappentas vol inzendingen thuis. De helft was gevraagd aan uitgeverijen en de andere helft was van spontane inzenders. Cees Nooteboom deed de poëzie en ik het proza. Dat stemden we op elkaar af. Als Cees een of andere achttiende-eeuwse Japanse dichter had, zorgde ik voor modern proza. Joost Zwagerman heeft in Avenue gedebuteerd en Frans Pointl ook, meen ik.'

Anouk van Kiosk Kerkplein in Meppel: 'Gewoonlijk komen er hier van de lifestylebladen vier tot vijf exemplaren per maand binnen: Elegance, Nouveau, Elle. Ze staan bij elkaar in het schap. Avenue past daar gemakkelijk tussen. Dan schik ik de andere gewoon een beetje in. Wat dat betreft zijn er in Meppel geen problemen te verwachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden