Autoverkopers: stoffen, zemen en krantje lezen

Vorige week konden we nog lezen hoe de Nederlandse Fiat-dealers zich afzetten tegen de importeur van het Italiaanse automerk. Bij de Japanners gaat alles anders en zo ook bij Nissan....

Autodealers leven in Nederland meestal van het onderhoud en de reparaties. Dat ze op dit terrein marktaandeel verliezen aan gespecialiseerde autoservicebedrijven hebben ze aan zichzelf te wijten, vindt Bracke. 'Zo'n bord bij Kwik-fit waarop staat ''Banden plakken gratis''. Dat vind ik nou ijzersterk, want wanneer heb jij nou voor het laatst een lekke band gehad? Dat kun je dus makkelijk aanbieden. Maar als een klant bij een dealer binnenstapt wordt het al gauw een half uurtje arbeidsloon en een paar gulden materiaalkosten.'

Ook de verkoop kan volgens Bracke vaak beter. 'Dat de klanten niet komen en dat daarom een verkoper niets zit te doen is een drogreden. Verkopers moeten weer zelf actief gaan bellen. Ik vraag wel eens of een ondernemer weet wat de productiviteit is van een verkoper. Van een monteur in de werkplaats weten ze het precies en die krijgt op z'n donder als hij niets doet, maar verkopers worden ingeschakeld om auto's af te stoffen of ramen te zemen of kunnen de krant lezen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden