Autoschoenen

De Italiaanse elite beschouwt loafers van Tod’s als normaal onderdeel van een outfit, maar de modewereld wordt er liever niet in gefotografeerd....

Ik ben dol op loafers, maar die van Tod’s zijn niet mijn favoriete. Ik vind ze net een tikje te nuffig, met hun zachte, platte zolen en – bij de vrouwenmodellen – nogal korte neus. Ik geef de voorkeur aan een robuuster model. Niettemin heb ik al uren gekeken naar foto’s van mensen in loafers van Tod’s, of, zoals ze eigenlijk heten, driving shoes of gomminos.

Diego della Valle, zoon van een Italiaanse schoenenfabrikant, introduceerde zijn versie van de schoen in 1978. Hij had gelezen dat Fiat-baas en stijlicoon Gianni Agnelli verslingerd was aan het uit de jaren vijftig stammende model, met zachte rubberen noppen op de zolen tegen het uitglijden op autopedalen. Hij besloot er een luxeversie van te maken. Tod’s, zoals hij zijn bedrijf later doopte, heeft inmiddels ook pumps, tassen, kleren en laarzen, maar de autoschoenen zijn nog altijd de kurk waarop het imperium drijft.

Van Tod’s verscheen onlangs een koffietafelboek: Italian Touch. Daarin poseren, zoals het merk het omschrijft, ‘echte mensen, op hun gemak in de beslotenheid van hun landgoederen’. Het zijn allemaal Italianen. Op bijna alle foto’s draagt minstens één persoon loafers. Een deel van de foto’s was in september in Milaan al te zien tijdens de presentatie van de voorjaarscollectie 2010. Ik heb er toen met open mond naar staan kijken, en toen het boek uitkwam, verloor ik me er weer in. In een wereld waarin je wordt doodgegooid met blote supermodellen en gladgestreken acteurs weet Tod’s een aspiratieniveau neer te zetten waar je u tegen zegt. Het boek ademt oude adel, chique bohème, geld, en tegelijkertijd een benijdenswaardige ontspannenheid.

De schilder en beeldhouwer Sandro Chia staat in zijn atelier. Zijn vrouw, naast hem in een oude Chesterfield, draagt loafers van Tod’s. De familie Nava – man, vrouw en vier beeldschone, blonde kinderen – poseert te paard, veel families hangen op banken onder wat er uit ziet als dure schilderijen.

Er zijn ook foto’s zonder mensen: een tuin, een kasteel, een woonkamer, een chalet in de sneeuw. Aan de interieurs van de landgoederen of appartementen lijkt meer aandacht te zijn besteed dan aan de outfits van de mensen. Die dragen spijkerbroeken, doodnormale truien, casual overhemden, soms zelfs sokken in hun loafers. En toch zien ze er perfect verzorgd uit. Dat zal die Italian touch zijn.

Alleen Anna della Russo, de immer zeer uitgesproken geklede fashion director van de Japanse Vogue poseert in een weelderige baljurk. Een paar roze loafers van krokodillenleer ligt naast haar. Het lijkt alsof zich enig getouwtrek heeft afgespeeld voor het maken van de foto. Della Russo vertikte het schijnbaar de meegebrachte schoenen aan te trekken. Ook Ariela Goggi, adjunct-hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue is blootsvoets. De klassieke gommino mag dan moeiteloos passen in het leven van de Italiaanse elite, de relatie met high fashion is een stuk stroever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden