Autoschietstoel

Een whiplash is een kwestie van een achter-aanrijding in een foute autostoel, lezen we in Nederlands octrooi NL 1019869. En omdat achter-aanrijdingen nu eenmaal een fact of life zijn, moeten de stoelen beter....

Martijn van Calmthout

Bijvoorbeeld door ze zo aan de auto te bevestigen, dat de inzittende door de klap van een botsing niet loskomt uit zijn stoel. De whiplash, namelijk, ontstaat doordat de inzittende na de aanvankelijke lancering naar voren wordt ingehaald door de stoel en hoofdsteun. Omdat het hoofd relatief los zit van het lijf, krijgen hals en nek het bij vooral díe klap zwaar te verduren. Schade aan zenuwen en spieren kan het gevolg zijn.

In het octrooi wordt de inzittende in de stoel gehouden om dat allemaal te voorkomen. Niet door de inzittende vast te binden, want dat levert te weinig op en is om andere redenen gevaarlijk. Wel door de stoel in de eerste fractie van een seconde zó snel naar voren te schieten, dat de inzittende er stevig in wordt vastgedrukt.

En dat schieten, is de crux van het octrooi, moeten we letterlijk nemen: er wordt een 'pyrotechnische bedieningsinrichting' in een drukcilinder gebruikt om de stoel snel genoeg naar voren te brengen. Vuurwerk, dus. Aangestuurd door versnellingssensoren zoals die in airbags zitten.

Geweldig idee, erkent uitvinder Johan Rasenberg uit Prinsenbeek bij Breda. Maar meer ook niet, roept hij enigszins geërgerd in de telefoon. 'Gooi dat octrooi maar weg, want het werkt niet. We hebben het uitgeprobeerd en dit is niet de oplossing.'

Maar vanwaar dan wel een heus octrooi? Alsof het geen lieve duit kost om zoiets aan te vragen, nota bene met tussenkomst van octrooigemachtigde 't Jong uit Den Haag, die zeker niet gratis is.

Klopt, zegt Rasenberg, ooit oprichter van een bureau voor letselschade-advies in hetzelfde Prinsenbeek en nu mede-eigenaar van de firma Whiplash Preventie Systems Holding bv in Willemstad op de Nederlandse Antillen. 'In de auto-branche regel je altijd eerst de rechten en daarna kijk je verder.'

In de archieven van het octrooibureau in Rijswijk is op die manier netjes te traceren hoe Rasenberg sinds 1995 naar de veilige autostoel heeft gezocht. In eerste instantie met extra vulstukken voor in de nek. Daarna via vervormbare verbindingen tussen stoel en carosserie, die de botsingsenergie wegdempen. En nog later door de rugleuning te laten meezwenken met het lichaam.

Net als de nieuwste pyrotechnische schietstoel is die alweer achterhaald. Maar hij heeft, zegt Rasenberg, nog nieuwe ideeën. 'Nu hebben we echt de eindoplossing. Belt u half maart maar. Of half april. Dan weten we meer.'

Staat genoteerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden