NieuwsAnnulering door corona

Autoriteit Consument en Markt (ACM): bedrijven negeren voorwaarden corona-vouchers

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft bedrijven gemaand zich aan de voorwaarden te houden die vorige maand zijn opgesteld voor het aanbieden van vouchers voor afgelaste evenementen, boekingen en opleidingen. Na een onderzoek naar 180 van zulke voucher-regelingen signaleert de toezichthouder dat niet overal de regels even netjes worden nageleefd.

KLM gaf aanvankelijk vouchers voor geannuleerde vluchten, maar dit werd omgezet naar een vergoeding omdat het in strijd was met Europese wetgeving. Beeld ANP

Zo schieten ondernemers volgens de ACM tekort bij de terugbetaling van geld voor onder andere geschrapte opleidingen, fitnesstrainingen en concerten. Consumenten krijgen bijvoorbeeld een heel korte periode waarbinnen zij geld terug kunnen vragen. Tegelijk ziet ACM dat uitbetaling van geld aan consumenten erg lang duurt. Soms meer dan een jaar. Dat mag hooguit een paar maanden zijn, vindt de toezichthouder.

De ACM signaleert verder dat vouchers ten onrechte niet alle kosten dekken die de consument heeft gemaakt, zoals reserverings- en administratietoeslagen. Ook geven ondernemers soms geen informatie over hoe klanten hun geld kunnen terugkrijgen.

De autoriteit wil de controles in de komende weken voortzetten en die ook uitbreiden naar voucherregelingen in de reisbranche. Losse tickets van vliegmaatschappijen vallen niet onder de bevoegdheden van ACM. Een woordvoerder kon niet zeggen waarom dat is. De ACM mag wel oordelen over vliegtickets als onderdeel van een pakketreis en heeft in het verleden wel bedrijven beboet omdat ze niet transparant waren over de prijs van vliegtickets.

Kabinet maakt draai van 180 graden met ‘coronavoucher’
De chaos rond de ‘coronavouchers’ is compleet. Na twee maanden touwtrekken heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloten dat consumenten toch hun geld meteen moeten terugkrijgen na een geannuleerde vlucht. 

Geld terug na reisannulering? Waar staat de consument?
De reissector stort in als de Europese Commissie vasthoudt aan haar eis dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties verplicht zijn reizigers geld terug te geven als die geen voucher willen accepteren voor een geannuleerde reis. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden