Autoreis langs mooie rondingen

Net na de opening was het rustig genieten van de nieuwe tunnel - in de vertrouwde file. Later was er een glimp op de betere tijden die in aantocht zijn.

VAN ONZE VERSLAGGEVER OLAF TEMPELMAN

AMSTERDAM - Aan beide uiteinden golft het tunneldak omhoog, als een ruim bemeten futuristisch kunstwerk. Wie het begrip mooie rondingen nog niet met infrastructuur associeerde, kan van mening veranderen na een reis van 660 meter door de nieuwe Tweede Coentunnel. Gisterochtend om vijf uur ging hij open voor het gewone verkeer.

Behalve de rondingen springen ook de banen ledlampen in het oog. Of het hier om sterrenstelsels onder water gaat, zoals een bewonderaar opmerkte, valt nog te bezien. Zeker is dat er met het oog van de gebruikers rekening is gehouden. De verwachtingen waren hooggespannen. Infrastructurele projecten boven en onder water gelden wereldwijd als specialisme van dit land.

Connaisseurs spreken van 'een knap staaltje engineering', vooral vanwege de scheidingswand tussen de oude en de nieuwe tunnel. Rijkswaterstaat bezorgde liefhebbers de afgelopen maanden de nodige voorpret met animatiefilmpjes. Een 'knap staaltje' hoort in onze tijd ook een 'mooi staaltje' te zijn. 'Een halve eeuw geleden, ten tijde van de bouw van de eerste Coentunnel, was functionaliteit het enige dat telde', zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. 'Het esthetische aspect was onbelangrijk. Dat is veranderd.'

Automobilisten uit de richting Zaandam konden gisterochtend uitgebreid van de tunnelschoonheid genieten. Enkele uren nadat de Tweede Coentunnel officieel in gebruik was genomen, hadden de files al hun vertrouwde lengte van om de nabij de 20 kilometer. Tegelijk met de ingebruikname van de nieuwe tunnel werd de oude gesloten voor renovatie. Pas als die medio 2014 is voltooid, breken betere tijden aan. Rijkswaterstaat hoopt Noord-Hollands forensenleed voor ten minste enkele decennia te gaan stelpen.

De avondspits richting Zaanstad kon gisteren al een glimp opvangen van de betere tijden die op komst zijn. Rond een uur of vijf kon er langzaam worden doorgereden dankzij het feit dat de nieuwe tunnel een rijstrook meer heeft dan de oude. In de toekomstige situatie hebben de tunnels samen negen rijstroken. Bij de normale verkeersdrukte rijdt het verkeer in beide tunnels over vier banen in een richting.

De Tweede Coentunnel kostte, samen met de nieuwe Westrandweg, ruim 2 miljard euro. De aanleg duurde drieënhalf jaar. Een voorname kostenpost vormde het geavanceerde veiligheidssysteem dat bestaat uit vijftig installaties. Bij een brand of een ongeluk gaan de slagbomen automatisch dicht, worden brandbluspompen in werking gezet en lichtten vluchtroutes op.

De eerste Coentunnel, aangelegd tussen 1961 en 1966, kostte het voor die tijd astronomische bedrag van 40 miljoen gulden. De tunnel maakte destijds een einde aan een groot knelpunt voor het autoverkeer tussen Amsterdam en de Zaanstreek, dat was aangewezen op de Hempont. Medio 1959 vervoerde die 5.800 auto's per dag.

Aan het begin van de 21ste eeuw werd de Coentunnel gebruikt door meer dan 120 duizend auto's per dag, en was de naam een synoniem geworden voor filevorming.

De Tweede Coentunnel wordt donderdag officieel geopend door minister Schultz van Verkeer. De oude Coentunnel werd op 21 juni 1966 geopend door koningin Juliana, wat erop dat duidt dat een tunnel van deze lengte destijds nog iets heel bijzonders was.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden