Automobilist in de file voor Amsterdam-West

De grootscheepse renovatie van de A10-west tussen Amsterdam-Slotervaart en de Coentunnel maakt Amsterdam-West voor autoverkeer bijna onbereikbaar. Automobilisten moeten rekening houden met langdurige wachttijden bij de paar beschikbare afritten....

Rijkswaterstaat verwacht niet dat het doorgaand verkeer op de drukste weg van Nederland urenlang vast komt te staan. Er worden voldoende maatregelen getroffen om dat te voorkomen, aldus projectmanager T. Verschoor. Extra verkeershinder moet evenwel worden ingecalculeerd.

Rijkswaterstaat heeft de ongekende verkeerspuzzel die het onderhoud van de A10-west oplevert, niet volledig kunnen oplossen. Nu al staan daar dagelijks kilometerslange files. Over het westelijk deel van de ringweg Amsterdam rijden dagelijks 180 duizend voertuigen.

De Kamer van Koophandel gelooft dat Rijkswaterstaat er alles aan heeft gedaan de overlast in te dammen. Niettemin wordt voor het bedrijfsleven in West een directe schade verwacht van een kleine zeventig miljoen gulden.

Het renovatieplan met bijbehorende verkeersmaatregelen is de afgelopen week definitief vastgesteld. De weg wordt in één keer opgeknapt, in de periode van 26 mei tot 26 augustus, wanneer de verkeersstroom het kleinst is. In die maanden worden enkele grote bouwprojecten begonnen, die op een ander tijdstip ook verkeershinder zouden veroorzaken: een overbouwing van de ringweg bij Bos en Lommer, de bouw van een parkeergarage bij het Delflandplein en het aanbrengen van de fundering voor geluidschermen.

Gedurende de werkzaamheden zijn op de A10-west voor het doorgaand verkeer twee maal twee versmalde rijstroken beschikbaar. De meeste afritten worden afgesloten. Alleen vrachtverkeer en hulpdiensten mogen ervan gebruik maken.

Ander verkeer met de bestemming Amsterdam-west moet de stad in bij de Basisweg, de Oude Haagseweg en de Amstelveenseweg. Omdat bij deze afritten doseerlichten worden geïnstalleerd, staat de automobilist hier langdurig stil. De lichten moeten verhinderen dat de binnenwegen de drukte niet kunnen verwerken.

De Johan Huizingalaan in de tuinsteden en de Amstelveenseweg en de Hoofddorpweg in Oud-West worden aangepast om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Volgens projectmanager T. Verschoor van Rijkswaterstaat rijden normaal 90 duizend auto's per etmaal via de afritten van de A10-west Amsterdam in.

Om de stad toegankelijk te houden, komt bij hotel Mercure bij Sloten een parkeerterrein voor vijfhonderd auto's. Vandaar en vanaf NS-station Zuid-WTC rijden elke tien minuten gratis pendelbussen over vrije busbanen de stad in.

De treinen van de NS worden verlengd. Dagelijks zijn er twintigduizend plaatsen extra . De treinstellen van de metro zijn ook langer en rijden net als de bussen van het Gemeentevervoerbedrijf de winterdienstregeling.

Bij de stations kunnen 'tegen aantrekkelijk tarief' fietsen worden geleast of gekocht, aldus Verschoor.

Inmiddels zijn 13 duizend bedrijven in West geïnformeerd over de plannen van Rijkswaterstaat. Om de werknemers op tijd op kantoor te krijgen, doet Rijkswaterstaat de bedrijven tal van suggesties, variërend van telewerken, carpoolen en het voeren van een streng parkeerbeleid tot het opzetten van een eigen vervoersdienst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.