Automatisering spaart Deloitte 160 banen uit

Financiële dienstverlener Deloitte & Touche heeft vorig jaar de omzet zien dalen van 473 naar 454 miljoen gulden. De organisatie van accountants, belastingadviseurs en organisatieadviseurs toonde zich desondanks tevreden over het resultaat....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De lagere omzet werd dankzij automatisering met 160 mensen minder behaald, waardoor de toegevoegde waarde per personeelslid steeg tot 103 duizend gulden. In het jaar 1994 behaalden de 2976 Deloitte-medewerkers gemiddeld een toegevoegde waarde van 98 duizend gulden.

Bestuursvoorzitter P. Hoogendoorn gaf bij de presentatie van het jaarverslag gisteren enkele voorbeelden van toenemende branchevervaging. Zo nam Deloitte in het afgelopen jaar een adviesbureaus voor pensioenen en voor overheidsmanagement over. Ook werd een softwarebedrijf gekocht.

Het sterkste voorbeeld is het aantrekken door Deloitte van vijftien juristen. 'Dat is een service voor kleinere klanten, voor wie de drempel naar een groot advocatenkantoor te hoog is.' De juristen van Deloitte zullen evenwel niet in de rechtszaal voor cliënten optreden.

Het opzetten van een eigen juridische afdeling, die dit jaar nog eens met vijftien man zal worden uitgebreid, staat volgens Hoogendoorn een eventuele overname van een advocatenkantoor niet in de weg. Deloitte heeft hiervoor echter nog geen concrete plannen, stelde de bestuursvoorzitter.

In tegenstelling tot concurrent KPMG heeft Deloitte bewust besloten de huidige structuur, de maatschap, niet om te zetten in een naamloze vennootschap (nv). 'De maatschap is volgens ons de beste vorm voor het bevorderen van persoonlijk ondernemerschap', aldus Hoogendoorn.

'Omzetting in een nv hoeft niet voor een betere managementstructuur, want die hebben wij in 1990 al gereorganiseerd. Ook voor de beperking van de aansprakelijkheid is het niet nodig, want iedereen is bij ons vennoot via een eigen bv. Daardoor komt het persoonlijke vermogen en het woonhuis niet in het geding bij een schadeclaim', aldus Hoogendoorn.

De topman verklaarde gisteren dat Deloitte momenteel in Nederland met 'vijf tot tien' schadeclaims te maken heeft. Op de balans liep de post 'voorzieningen', waaronder de reserveringen voor schade-uitkeringen, in het afgelopen jaar met 7,4 miljoen gulden op tot 22,5 miljoen. Volgens Hoogendoorn is het aantal schadeclaims dat in Nederland bij accountants wordt ingediend, stabiel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden