Automatische piloot halveert kans op auto-ongelukken

Een auto die rijdt op de automatische piloot veroorzaakt 50 procent minder ongelukken, beweert Elon Musk, de man achter elektrische autofabrikant Tesla, afgelopen week in een gesprek met de Noorse minister van Transport. De uitspraak vond zijn weg naar onder andere Nu.nl. Volgens Musk moeten zulke cijfers beleidsmakers en het algemene publiek vertrouwen geven in zelfrijdende auto's, en de introductie ervan bespoedigen.

De Tesla Model S. Beeld reuters

De cijfers waar Musk zich op baseert liggen vooralsnog achter slot en grendel bij Tesla, en zijn daarom amper te checken. Musk geeft toe dat het om voorlopige cijfers gaat: er staan nog geen miljarden kilometers op de tellers die het onderzoek robuustheid moeten geven. De vraag is bovendien of Musk wel een eerlijke vergelijking heeft gemaakt. 'Het gaat hier om semi-automatische auto's waar een bestuurder zelf kan beslissen wanneer hij de autopilotfunctie aanzet. Dat zal op een rustig traject vaker zijn dan in de drukte, terwijl in die laatste situatie juist meer ongevallen gebeuren,' zegt Marieke Martens, hoogleraar Intelligente Transportsystemen aan de Universiteit Twente.

Minder kleine botsingen

Musk gebruikt bovendien alleen cijfers van ongelukken waarbij de airbag uitkomt en dat gebeurt maar bij een klein percentage. Kleine botsingen en aanrijdingen waarbij iemand op de zij- of achterkant knalt, zijn daardoor ondervertegenwoordigd. Dat terwijl onderzoek van de Universiteit van Michigan vorig jaar liet zien dat volledig zelfrijdende auto's juist opvallend vaak van achter werden aangereden door conventionele auto's, waarschijnlijk omdat een zelfrijdende auto toch onverwachtse bewegingen maakt in de ogen van een chauffeur van vlees en bloed.

Martens zet daarnaast vraagtekens bij Musks claim dat zijn cijfers helpen de introductie van zelfrijdende auto's te versnellen. 'De lat voor zelfrijdende auto's ligt hoog. Mensen accepteren het niet als zelfrijdende auto's tachtig ongelukken veroorzaken, zelfs al zouden dat er onder gewone omstandigheden, met iemand achter het stuur, honderd zijn. Veel mensen vinden dat als ze hun lot in handen leggen van technologie, dit honderd procent veilig moet zijn. Die opstelling verandert als chauffeurs stapje voor stapje wennen aan auto's die steeds meer taken overnemen.'

Oordeel: Twijfelachtig

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden