Automagazines in zwaar weer

Opnieuw sneuvelt er een Nederlands autoblad: Auto Motor en Sport is door uitgever WP Sport Media met onmiddellijke ingang van de markt gehaald wegens gebrek aan voldoende verkoop....

Naar verwachting verdwijnen er meer titels als het gevecht tussen de gevestigde orde en de nieuwkomers zich verhardt. Auto Review en Top Gear Magazine, Nederlandse uitgaves van succesvolle titels in respectievelijk Duitsland en Groot-Brittannië, krijgen niet echt voet aan de grond. F & L Publishing Group, uitgever van Auto Review schakelde een half jaar na de lancering terug van een tweewekelijkse naar een maandelijkse uitgave.

De bij de start beoogde oplage van 100 duizend exemplaren wordt niet gehaald: HOI, het instituut dat de oplagecijfers officieel registreert, meldt een oplage van 27.090 exemplaren en 1156 abonnees in 2005. Van Top Gear Magazine, vernoemd naar het gelijknamige televisieprogramma, zijn geen officiële oplagecijfers bekend. Uitgever Roland van der Spek meldt dat de oplage rond de 20 duizend schommelt.

Het grootste autoblad in Nederland is Autoweek. Dat kent een wekelijkse oplage van bijna 120 duizend exemplaren. Volgens uitgever Eric Ariëns is de combinatie van een kleinere uitgever en een slappe automarkt lastig: ‘Bladen die rond de 20 duizend betaalde oplage zitten, komen moeilijk uit de kosten.’ Van der Spek, uitgever van Top Gear, meldt op zijn beurt dat er geen verlies wordt gemaakt en verwacht geen afvallers: ‘Er is ruimte voor alle spelers.’

De advertentiemarkt voor de autobladen is slap, constateert Ariëns: ‘De autoverkopen bereikten in 2005 op een historisch dieptepunt. Nu gaat het iets beter, maar de auto-importeurs houden de hand op de knip.’ Auto Motor en Sport kwam tot een betaalde oplage van circa 13 duizend, zegt uitgever Ton Hendriks van WP Sport Media: ‘De markt is overvol. De hele magazinemarkt heeft het moeilijk. De losse verkopen dalen en als nieuwkomer moet je het daarvan hebben. Veel nieuwe bladen sneuvelen in het eerste jaar, wij ook.’

De gevestigde autobladen als Autoweek, Autovisie en Autokampioen zien hun verkopen dalen. HOI-cijfers laten zien dat de gezamenlijke betaalde oplage van deze drie magazines in 2005 met 5 procent is afgenomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden