Autogordel-hulpstuk voor kinderen

Auto's en innovatie, altijd lastig. Wie iets nieuws aan een auto wil toevoegen, moet aantonen dat het veilig is, maar juist omdat het nieuw is, zijn er geen methoden om aan te tonen dát het veilig is....

Voilà de Catch-22 van het automobielwezen. Grote fabrikanten hebben daardoor jaren nodig om een verbetering in hun producten door te voeren. Probeer dan als kleine uitvinder maar eens een nieuw autogordel-hulpstuk voor kinderen op de markt te krijgen.

Deze week kreeg dat hulpstuk, de ComfortClip, dit voorjaar gelanceerd, de wind van voren. Onderzoeksinstelling TNO liet in een persbericht weten dat het niets met het ding te maken wil hebben.

'TNO distantieert zich van uitspraken over de ComfortClip', zo staat boven het bericht. 'In de media (De Telegraaf) is de indruk gewekt dat TNO instaat voor de betrouwbaarheid en werking van dit product. Dat is niet het geval.'

Dat maakt nieuwsgierig. De Comfortclip blijkt een ring te zijn die de diagonale veiligheidsgordel in een auto naar beneden afbuigt, zodat kinderen niet met de riem in hun gezicht of hun hals zitten.

Om dat ongemak te voorkomen, zetten sommige ouders hun kind nu op een kussen, anderen leggen de riem achter de rug van hun kinderen langs, zodat bij botsingen alleen de heupgordel functioneert. Die houdt een kind op zijn plaats, maar kan niet voorkomen dat het bovenlijf dubbelklapt.

Vandaar het idee van Véronique Kooter uit Zoetermeer, moeder van twee kinderen en algemeen directeur van ComfortClip bv. De ring van de ComfortClip (34,95 euro) zit schuivend bevestigd aan een reep stof van één meter zestig, die om de achterbank moet worden gespannen. De ring moet op de juiste hoogte worden ingesteld, waarna de gewone autogordel er doorheen kan worden geleid.

Kooter liet de ComfortClip testen bij 'een Nederlands onderzoeksinstituut', zegt ze. Welk instituut dat is, mag ze niet zeggen. Wel laat TNO zelf in zijn persbericht weten dat het 'een summiere test' heeft gedaan. Inderdaad: uit rapport nummer 02.MR.KE.6486. 1/PSC Code 12-102465, gedateerd 10 juli 2002, blijkt dat de ComfortClip aan die test voldeed.

Ofwel: een pop van dertig kilo werd in een modelachterbank met een snelheid van vijftig kilometer per uur tegen een muur aan gereden, en kwam er heelhuids vanaf.

Heelhuids, dat wil zeggen dat de kracht op de borstkas van de pop tijdens de botsing niet langer dan drieduizendste van een seconde boven de 55 g - ofwel 55 keer de zwaartekracht - uitkwam.

Daarnaast bleek dat de riem en de ring niet braken, en dat er geen 'penetratie van een van de onderdelen was' in de buik van de pop.

De test zelf voldoet op zijn beurt aan de Europese norm voor kindinsnoeringsystemen, ECE 44-03, zo blijkt uit het TNO-rapport.

Wat is dan precies het probleem? De juridische afdeling van TNO meent dat de gebruikte test 'niet representatief is voor de gebruikssituatie'. De gordels in auto's zouden bijvoorbeeld breder zijn dan de ring, waardoor er 'wellicht ontoelaatbare beschadigingen' zouden kunnen ontstaan.

Een kleinschalig onderzoekje naar de veiligheidsriemen in een Opel Astra en een Volkswagen Golf laat echter zien dat de riemen gewoon in de ring passen.

En uit een vergelijking met gangbare, in de handel verkrijgbare en officieel goedgekeurde kinderzitjes - daarvoor bestaat wel een officiële Europese norm - blijkt dat die soms geleidende ringen hebben die een stuk kleiner zijn dan die van de ComfortClip.

TNO heeft 'na de test' vastgesteld dat de clip niet gekeurd kan worden volgens de bestaande Europese en internationale voorschriften, stelt het persbericht.

'Na de test?' vraagt Kooter zich af. 'Er zijn überhaupt geen voorschriften. Dat heeft niets met de testresultaten te maken.'

Maar gecertificeerd is de ComfortClip dus niet. 'Dat heb ik ook nooit beweerd, dat heeft De Telegraaf gewoon verkeerd opgeschreven. Maar zonder een positief testresultaat zou ik de ComfortClip nooit op de markt hebben gebracht. Ik ben ook moeder.'

TNO onthoudt zich in de kwestie verder van commentaar, omdat er nog enige procedures lopen tegen de makers van de clip.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden