Autogeheimen

Zelf de foutcodes van je auto uitlezen, het leek de gadgetman wel wat. Want wat de garagist kan, kan ik ook, dacht hij.

Vroeger was alles makkelijker. Als de motor van je auto meer dan normaal begon te ratelen, was het tijd de olie bij te vullen en als na het uitrollen een rookwolk achter de auto verscheen, was het tijd de klepsteelgeleiders te vervangen. Simpel.

Aan moderne auto's merk je niets. Die doen het prima en ineens sta je rokend langs de kant van de weg. Zelden maakt de moderne auto zijn bestuurder op auditieve wijze duidelijk dat er ergens iets kapot aan het draaien is, je kunt als eigenaar er eigenlijk alleen maar het beste van hopen.

Nu is dat laatste niet helemaal waar. Alle auto's hebben sinds 1996 een On Board Diagnostics-poort (obd). Dat is een soort ouderwetse computerstekker waarop de garage een analyseapparaat hangt om 'de auto uit te lezen'. Die poort zit bijna altijd in de buurt van de handel waarmee de motorklep wordt geopend. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord en wist al helemaal niet dat er op de markt allerlei apparaatjes zijn die je zelf op de obd-poort kunt aansluiten en die je dan van alles vertellen over de staat van de motor en aandrijving.

Die apparaatjes zijn bovendien helemaal niet duur. Benieuwd naar de staat van de gezinsauto heb ik zo'n obd-apparaat gekocht. De keuze viel op de Launch Creader V, een eenvoudig apparaat met vier knoppen: exit, omhoog, omlaag en enter. Kind kan de was doen, en ik 'hing' het apparaat aan mijn obd-poort om hem eens flink 'uit te lezen', om te zien of alle klepsteelgeleiders nog een beetje jofel op hun plek zitten.

Welnu, na enig denken kwam dit er uit: code P0341, camshaft position Sensor A Circuit Range/Performance (bank1 or single sensor). En verder twee foutcodes die het apparaat niet kon thuisbrengen (P138B en P1402). Je mag aannemen dat als zo'n ding de foutcode niet kent, het wel niet ernstig zal zijn. Maar die camshaft position Sensor A Circuit Range/Performance zat me lelijk dwars. Geen idee wat het betekent. Een loszittende zuigerveer, daar begrijp ik nog wel iets van. Maar dit is een raadsel. Is de nokkenas stuk? Is ze verschoven? En is dit ernstig? Waarom is er dan geen lampje gaan branden?

Gelukkig weet het internet overal een antwoord op, dus ik ben gaan zoeken wat deze code betekent. Na het intikken van het nummer zei het internet het volgende: 'This P0341 code basically means that the powertrain control module (PCM) detected a problem with the camshaft signal. The camshaft position sensor (CPS) sends a specific signal to the PCM for Top Dead Center on the compression stroke as well as signals indicating the position of the cam sensor. This is accomplished through a reluctor wheel attached to the camshaft that passes by the cam sensor. Any time that the signal to the PCM is inconsistent with what the signal should be, this code is set.'

Dus.

Ik heb die obd-meter meteen weggemikt en heb besloten rustig verder te rijden. Ik hoor het wel als er iets mis is.

Wat: Launch Creader V, kan on board diagnostics lezen

Prijs: 60 euro

Waar: auto-onderdelensites

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden