Autofabrikanten in VS creëren zeepbel

De verkoop van auto's in de VS blijft stijgen, ondanks de economische malaise. Volgens analisten creëert de Amerikaanse consument zo een zeepbel, die op het punt van uiteenspatten staat....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Amerikaanse analisten hebben een nieuwe zeepbel ontdekt. Na de internet-bubble en de boekhoud-bubble is er volgens analisten van Goldman Sachs nu misschien sprake van een consumer-bubble. Amerikaanse consumenten zouden zich rijker wanen dan ze zijn, meer uitgeven dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven en daarmee een economische groei genereren die boven hun stand is.

De illusie van rijkdom wordt in de hand gewerkt door de hoge grond- en huizenprijzen. Hierdoor kunnen veel Amerikanen hun hypotheek verhogen en het vrijkomende geld besteden aan leuke dingen als de verbouwing van het huis of een auto. Door de lage rente hoeft dit niet veel te kosten.

Amerikaanse autofabrikanten stoken de consument extra op door renteloze leningen te verstrekken. Ter vergelijking: begin jaren tachtig moesten Amerikanen nog dik 16 procent rente betalen als ze een lening wilden voor de aanschaf van een auto.

En het werkt. Zo verkocht General Motors de afgelopen maand 36 procent meer auto's. Hie'voor moest de producent van onder meer Cadillac, Chevrolet en Opel per auto wel gemiddeld 2431 dollar bijleggen om klanten over de streep te trekken. Ford deed het iets rustiger aan en zag de verkopen dus 'slechts' met 8,2 procent stijgen. Chrysler was hekkensluiter met een groei van 1 procent. De toenemende autoverkoop is op dit moment een van de belangrijkste peilers onder de Amerikaanse economie.

Analisten krijgen echter steeds meer twijfels. Amerikanen besteden nu al bijna 14 procent van hun inkomen aan rentebetalingen, ondanks het historisch lage rentepeil. Een verdere stijging van de rentedragende schuld is volgens Goldman Sachs onverantwoord. Bijlenen zal bovendien steeds moeilijker worden, omdat er een eind lijkt te zijn gekomen aan de uitbundige stijging van de huizenprijzen.

De autofabrikanten kunnen ook niet lang meer doorgaan met het verstrekken van renteloze leningen, want de schuldenlast van de autofabrikanten heeft volgens analisten ook zo langzaamaan een maximum bereikt. De consumer-bubble staat op uiteenspatten.

Het komend jaar lijkt er voor Amerikanen dus niets anders op te zitten dan hun schuld af te bouwen om te voorkomen dat ze bij een stijgende rente in de problemen komen. Ze moeten, kortom, weer ouderwets gaan sparen. Dat blijkt ook uit de cijfers. Nu leggen de Amerikanen gemiddeld 4 procent van hun inkomen opzij, terwijl een percentage van 6 tot 10 procent gebruikelijk is.

De gevolgen laten zich raden. De consumenten die de economie de afgelopen twee jaar gaande hielden, gaan minder besteden. De autofabrikanten, die zo lang hun best hebben gedaan de economie gaande te houden, zijn hiervan het eerste slachtoffer.

Goldman Sachs ziet een parallel met Japan in de jaren tachtig. Stijgende grondprijzen deden de Nikkei-index in tussen 1982 en 1989 met 150 procent groeien. Toen de consumeerzeepbel barstte, belandde de auto-industie in een diepe crisis die zeven jaar duurde.

De waarschuwing van Goldman Sachs maakt vooralsnog geen indruk. Het komend jaar gaan de 'big three' op dezelfde manier door. Ford beloofde maandag kortingen tussen de duizend en drieduizend dollar. General Motors gaat door met zijn renteloze leningen net een looptijd van vijf jaar. Chrysler zal deze week volgen. De 'Keep America Rolling'- campagne die General Motors na 11 september begon, blijft doorgaan.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden