Autofabrikanten hopen dreigende ban op diesels in Duitse steden af te wenden

Duitse autofabrikanten hopen een dreigende ban op dieselauto's in diverse Duitse steden te hebben afgewend. Ze gaan gaan vijf miljoen oudere dieselauto's voorzien van nieuwe software om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden terug te dringen. Dit is de uitkomst van de bijeenkomst van Duitse overheden, vakbonden en autobouwers woensdag in Berlijn.

Een grote werkplaats van Volkswagen in Salzgitter, Noord-Duitsland. Beeld AFP

De maatregel betreft de aanpassing van software in dieselauto's gemaakt na 2009. Door de aanpassing moet de uitstoot van NOx met 25 tot 30 procent dalen, aldus de fabrikanten. Ook stellen sommige autobouwers klanten een milieubonus in het vooruitzicht als ze hun oude diesel inruilen tegen een nieuwer schoner model. Zo gaat BMW klanten tot 2000 euro inruilkorting geven, Ford kondigde een vergelijkbare bonus aan. In totaal rijden in Duitsland vijftien miljoen dieselauto's.

Sjoemeldiesels

De diesels liggen onder vuur sinds de uitbraak van het schandaal rond Volkswagen twee jaar geleden, dat verboden software gebruikte om de auto's schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. In de nasleep van het schandaal bleek dat ook diesels van andere merken veel meer NOx uitstoten dan mocht worden verondersteld op basis van een test waarmee auto's worden toegelaten tot de weg.

Bij het aanbod om vijf miljoen oudere diesels op te schonen, zijn de tweeënhalf miljoen sjoemeldiesels van Volkswagen inbegrepen. Duitse Milieu- en consumentenorganisaties, die niet bij de gesprekken waren uitgenodigd, noemen de maatregel onvoldoende. Zij stellen dat het reduceren van de uitstoot met software nauwelijks effect heeft op de NOx-uitstoot. Deze organisaties willen dat oudere diesels worden voorzien van moderne apparatuur om de uitlaatgassen op te schonen.

Verontreinigde steden

Een dergelijke aanpassing is kostbaar en wordt geschat op 1500 euro per auto, terwijl een software-update ongeveer 100 euro kost. Fabrikanten en de Duitse centrale overheid vrezen dat de kosten van de apparatuur zo hoog oplopen dat de werkgelegenheid in gevaar komt. Bij Duitse autofabrikanten werken 800 duizend mensen, en bij toeleveranciers nog een veelvoud daarvan.

Duitsland kampt met ernstige luchtverontreiniging in steden. Meer en meer Duitse stadsbesturen hebben daarom een ban op diesels aangekondigd omdat dit type motor de belangrijkste veroorzaker is van NOx. Onder meer Stuttgart, thuishaven van Mercedes-Benz (56 procent van de auto's die vorig jaar de fabriek verlieten hebben een dieselmotor) wil volgend jaar een verbod instellen op diesels als de luchtverontreiniging te hoog is. Alleen de modernste dieselauto's die voldoen aan de zogenoemde euro-6-norm mogen dan de stad nog in. Maatregelen als deze hebben ertoe geleid dat Duitse kopers kopschuw zijn geworden: de verkoop van nieuwe diesels is ten opzichte van vorig jaar met bijna 13 procent gedaald.


Lees hier meer over sjoemeldiesels

'Met gesjoemel in de autobranche doe je meer kwaad dan goed'
Bij de inspecties rondom de autoproductie is sinds het Volkswagenschandaal snel bijgeleerd. Wat bedrijven zelf opgeven over uitstoot wordt niet meer vertrouwd, de testrijders van de RDW willen alles zelf meten. In Lelystad bijvoorbeeld. (+)

Het grote gevecht tegen Volkswagen is begonnen
Audiclaim, de stichting die zegt op te komen voor de belangen van honderden Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel, stond dinsdag voor het eerst in de rechtbank tegenover de vijand. Die leek niet onder de indruk. (+)

Gaat het fabrikanten lukken uitstootnorm te halen?
Auto's moeten schoner, de uitstoot moet omlaag. Maar hoe gaan fabrikanten in anderhalf jaar voor elkaar krijgen wat al vijftien jaar niet lukt? (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.