Autofabrikanten adverteren liever in krant dan op televisie

Autoproducenten laten de televisie en tijdschriften steeds meer links liggen en stappen vaker met hun advertenties naar krant en radio....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Volgens D. Hage van dat bureau heeft dit te maken met de toenemende concurrentie en zal de trend in de tweede jaarhelft doorzetten. In september barst de concurrentiestrijd weer in alle hevigheid los omdat de verkopers hun geplande verkoopcijfers voor het einde van het jaar willen halen. ' In september zijn er altijd een paar introducties van nieuwe modellen. Bovendien hebben de dealers veel auto's in voorraad omdat consumenten hun vervangingsaanschaf hebben uitgesteld.'

Een advertentie in de krant of op de radio vergt minder voorbereiding dan een televisiespotje of een kleurenadvertentie in een tijdschrift. Vooral Ford en Mazda blonken in de eerste helft van het jaar uit met hun tactische prijsaanbiedingen in de krant. De Koreanen Daewoo en Hyundai hebben zich helemaal van de tv afgekeerd.

New Business Profiles heeft uitgerekend dat autoproducenten in de eerste helft van het jaar ter waarde van 187 miljoen gulden in de publiciteit hebben gestaan. Daarmee staan de inspanningen op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Ongeveer een derde van de publiciteit was gratis en te danken aan de media die vanzelf aandacht aan de auto schonken.

Advertenties in de krant maakten in de eerste helft van het jaar met ruim 80 miljoen gulden de hoofdmoot uit van alle reclameuitgaven van autoproducenten. Radioreclames behelsden met ongeveer tien miljoen gulden de kleinste uitgavenpost.

Autoproducenten spendeerden in de eerste helft van het jaar iets meer dan 25 miljoen gulden aan televisiereclame en ongeveer 13 miljoen aan advertenties in tijdschriften. In de eerste helft van het jaar kregen alle merken samen voor ruim 50 miljoen gulden aan publiciteit kado doordat de media zelf aandacht aan auto's besteedden, schat het onderzoeksbureau.

Ook tussen de merken onderling constateerde New Business Profiles een grote verschuiving. Zo stond Opel in de eerste helft van het jaar 39 procent minder in de belangstelling terwijl Peugeot 43 procent meer aandacht kreeg. Volgens Hage heeft dit te maken met nieuwe modellen.

'De terugval van Alfa Romeo in de redactionele kolommen was het meest dramatisch in vergelijking met Alfa's topprestatie vorig jaar rondom de tentoonstelling in het Stedelijk Museum', stelt New Business Profiles.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden