Autodieven Oostblok rijden liefst hybride

Professioneel opererende autodieven uit het Oostblok, vooral Rusland, zijn in Nederland op rooftocht naar hybride auto's. Vooral de Toyota Prius en Lexus RX400 zijn doelwit. Dit jaar staat de teller al op 66 voor de Prius en 55 voor de dure vierwielaangedreven Lexus, tegen 64 respectievelijk één in 2012, aldus het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV), dat samenwerkt met de politie.

DEN HAAG - Volgens Smitskamp is de belangstelling voor de Prius gestegen doordat veel Russische steden subsidies geven aan gebruikers van hybride auto's. Moskou wil alleen nog hybride en elektrische auto's als taxi.


De dieven gebruiken geavanceerde apparatuur. Het signaal waarmee een eigenaar op afstand zijn auto opent wordt onderschept en gekopieerd. Later wordt de auto dan zonder braakschade geopend. Met andere apparatuur wordt het motormanagement gemanipuleerd om de auto te starten.


De chauffeurs staan klaar. Zij lopen het grootste risico te worden betrapt. 'Ze krijgen een prepaidtelefoon en een TomTom', zegt Smitskamp. 'Worden ze opgepakt, dan weten ze vaak niet meer te melden dan dat ze een man hebben gesproken die hun een paar honderd euro heeft betaald.'


Uit de cijfers van het VBV blijkt de toenemende voorkeur voor hybrides. De Volkswagen Golf blijft koploper. Volgens het jaaroverzicht van de Stichting Voertuigcriminaliteit werden in 2012 ruim elfduizend autodiefstallen gepleegd. Toyota nam toen een negende plek in met 410 gestolen auto's.


De Amsterdamse regio telde 4.479 autodiefstallen, gevolgd door de regio Rotterdam, waar 3.545 auto's werden gestolen. Toen viel al op dat auto's van één of twee jaar oud vaker doelwit zijn. Het verband met de jonge hybridetechniek is nu onmiskenbaar, zegt Smitskamp van het VBV.


In theorie kunnen de Russische autoriteiten achterhalen dat een auto gestolen is, maar dat gebeurt nooit. De Russen lijken niet geïnteresseerd en papieren worden vaak vervalst. 'Bovendien worden veel auto's na aankomst uit elkaar gerukt', zegt Smitskamp. 'Het gaat ze dan om de accu's en de interieurs. Ook daarom worden er nu veel Priussen gestolen. De onderdelen daarvan zijn nauwelijks inwisselbaar voor die van andere auto's. Zo'n handel heeft pas zin als je er een heleboel steelt.'


Toen Vlaardinger Peter Sachs afgelopen week naar de Nieuwe Waterweg reed om daar zijn hond uit te laten, zat er een kleine auto lang achter hem. Terwijl hij parkeerde, reed de auto door. Bij terugkomst stond er een Audi met Pools kenteken naast Sachs' witte Prius geparkeerd. 'De bijrijder keek naar beneden, hij had een apparaatje in zijn handen.' Sachs schonk er verder geen aandacht aan, klikte met zijn afstandbediening zijn auto open, stapte in en reed weg. Hij werd niet gevolgd, meent hij. 's Nachts sloeg wel zijn hond nog even aan. De volgende ochtend was zijn auto weg. Met zijn verzekeringsexpert reconstrueerde hij wat er was gebeurd. De eerste auto was hem gevolgd om te zien waar hij parkeerde. Terwijl hij de hond uitliet, was er een gps-verklikkertje aan zijn auto bevestigd. De inzittenden van de Audi kopieerden vervolgens zijn toegangscode. In de nacht haalden ze zijn auto en nog tenminste één andere Prius op en reden naar het oosten.


Prius weg

Nog vorige week werden in één nacht tenminste twee Priussen gestolen in Vlaardingen en Schiedam. De auto uit Schiedam werd die nacht klemgereden in Duitsland. De andere is spoorloos. Volgens Rob Smitskamp van het VBV is het voorval illustratief voor een trend. 'Bendes komen naar Nederland voor korte, gerichte operaties waarbij ze zich per keer richten op één model. De ene keer is dat een Golf, de andere keer een Prius.' Al zes maal eerder werden dit jaar in deze buurt meerdere Priussen in één nacht ontvreemd. Op 8 juni verdwenen er twee uit Vlaardingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden