Autodelen?

Delftse onderzoekers menen dat de overheid het delen van auto's moet stimuleren. Zij denken dat dan de autodichtheid meer dan halveert, naar 172 auto's per duizend inwoners, en dat het gebruik van de auto met eenderde afneemt....

M. Arian, journalist en autodeler: 'Ik ben autodeler. Het is een fantastisch systeem. Op het Amstelveld, ik ben er in een paar seconden, staan vijf autootjes, te gebruiken door 75 leden van Autodelen. Ik mag elke auto gebruiken, ook elders in de stad als de auto's op zijn. Er is een kastje waarin de autosleutels hangen. Je kunt zo wegrijden. Verder heb je geen gedoe met administratie. Het systeem is ideaal in de binnenstad, goed voor het milieu en geen problemen met parkeren. Het is heerlijk geen verantwoordelijkheid te hebben voor je eigen auto. Geen schoonmaken, geen verzekeringen regelen. Het lidmaatschap kost vierhonderd gulden per jaar. Daarbij moet je natuurlijk voor elke kilometer en de gebruikte benzine betalen. Het is werkelijk ideaal.'

W. Maarsen, garagehouder en verkoper van Citroëns: 'De onderzoekers in Delft zullen wel weten waar ze over praten. Ze denken dat het aantal deelautogebruikers, nu zeventigduizend, in 2010 zal zijn opgelopen naar twee miljoen. Of het deelautogebruik zo'n vlucht zal nemen, lijkt me twijfelachtig. Ik hoor wel van mensen die weinig rijden dat ze nadenken over het delen van auto's, maar ze hebben het niet gedaan. Voor veel mensen is het toch een punt dat je bij deelgebruik een auto niet helemaal voor jezelf alleen hebt. Een eigen auto streelt het ego. Ik ben natuurlijk niet gelukkig met autodelen, gezien onze situatie. Ik ben maar een sub-agentje. Ons merk doet het niet zo goed op dit moment. Dus autodelen betekent voor ons altijd een strop.'

T. Roks, hoofdredacteur van het blad Autovisie: 'Ach, weet u nog wel, er zijn ooit plannen geweest om wasmachines te delen, een wasmachine per blok. Is niets geworden. Ik denk niet dat autodelen wat wordt. Een auto is toch een soort huiskamer, met je eigen muziek en privacy. Autodelen is misschien wel goed, maar ik denk dat de bereidwilligheid gering is. Mensen hebben iets met hun auto, ze kunnen er zelfs van houden.'

N.W. Aarsbergen, beleidsmedewerker bij de ANWB: 'Ik ken het Delftse onderzoek niet. De cijfers zijn gebaseerd op een goedwerkend systeem en dat is nu juist de crux. Ik betwijfel dat. Tussen nu en 2010 kan van alles gebeuren: het autobezit groeit, of het daalt juist, of de economische omstandigheden veranderen. Niettemin zijn wij voorstander van autodelen.

'Met het carpoolen gaat het bijzonder goed: 770 duizend mensen carpoolen, en dat zijn er meer dan dagelijks in de spits gebruik maken van het streekvervoer of de spoorwegen. In 1988 was het aantal nog 280 duizend. Wat betreft vervoersprestatie doet carpoolen het grandioos. Uit onderzoek van ons blijkt dat het maximale aantal mensen dat kan carpoolen - de loodgieter kan dat bijvoorbeeld niet, omdat die zijn spulletjes moet vervoeren - een miljoen is. We zitten er dus al dichtbij.'

H. Rottinghuis, algemeen directeur Pon Holdings, importeur van VW en Audi: 'De autodichtheid per duizend inwoners bepaalt niet de automobiliteit. Als auto's tweemaal zoveel gaan rijden, zijn we geen steek verder. Wel is de milieufactor positief, want er worden minder auto's gemaakt, dus worden er ook minder afgebroken. Een vermindering van het autobezit met 50 procent, zoals de Delftse onderzoekers verwachten, vind ik te optimistisch.

'Overigens zijn we niet tegen autodelen, al lijkt dat tegen ons eigen belang in te druisen. Wij moeten zorgen dat de mobiliteit in de breedte beter wordt. Volkswagen doet in Duitsland proeven waarin bewoners van een flatgebouw gezamenlijk auto's gebruiken. Er wordt per kilometer afgerekend. De uitkomsten van het onderzoek zien er redelijk positief uit. Het probleem is echter dat mensen zeer hangen aan dat blikken omhulsel.'

R. Theunissen, van de Stichting Gedeeld Autogebruik, werkte samen met de onderzoekers van de TU Delft: 'De cijfers die u noemt, zijn het resultaat van onderzoek onder autodelers: minder autokilometers, meer gebruik van het openbaar vervoer. Dus een auto voor de deur betekent meer gebruik, geen auto voor de deur betekent minder gebruik. Ga je een auto delen, dan ga je andere vervoersmiddelen gebruiken: de fiets voor korte ritten, de bus voor de langere afstand.

'Als het goed is, is het systeem van autodelen niet fraudegevoelig. In de deelauto wordt het gebruik door een chipkaart of een slimme autosleutel geregistreerd. Het rijgedrag wordt bij mijn weten niet gecontroleerd. Wel is het zo dat onder de leden van een autodeelclub een bepaalde controle bestaat. Er zijn weinig schades, ik hoor daar althans weinig klachten over.'

Henk Thomas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden