Autocoureur Frentzen tekent bij Arrows
Autocoureur Heinz-Harald Frentzen blijft in de formule 1. De 34-jarige Duitser rijdt volgens het Duitse persbureau SID komend seizoen voor Arrows, de werkgever van Jos Verstappen....
Frentzen zou een contract voor een seizoen hebben getekend, met een optie voor nog een seizoen. Het is onduidelijk wat zijn komst voor Verstappen en de Braziliaan Enrique Bernoldi, de andere twee coureurs bij Arrows, betekent.
Verstappen kreeg in juni al contractverlenging en zegt op die afspraak te vertrouwen. Hij is nog niet officieel aangemeld voor het seizoen 2002. Bernoldi weet nog helemaal niet waar hij aan toe is.
Frentzen krijgt bij Arrows een jaarsalaris van 1,6 miljoen gulden plus premies. Frentzen incasseerde afgelopen zomer tijdens zijn ontslag bij Jordan bijna 20 miljoen gulden. 'HHF' reed daarna het seizoen uit bij Prost, dat op de rand van een faillissement verkeert.
Met zijn transfer naar Arrows is het komend jaar de start van vier Duitsers in de formule 1 opnieuw verzekerd. Frentzen vergezelt de broers Michael (Ferrari) en Ralf Schumacher (Williams) en Nick Heidfeld (Sauber). De coureur uit Mönchengladbach reed tot nu toe 129 Grand Prix-wedstrijden. Hij won er drie.
Voor oud-wereldkampioen Alain Prost dreigt het komend jaar een verloren jaar te worden. De terroristische aanslagen van 11 september betekenen mogelijk de nekslag voor Prost Grand Prix. Volgens teambaas Prost blokkeerden de terreuracties een sponsordeal met de Arabische prins Alwaleed bin Talal. De Saudische miljardair, een groot liefhebber van de formule 1, was zeer dicht bij een overeenkomst met het noodlijdende Franse team.
Prost staat onder curatele en heeft een schuld van bijna 70 miljoen gulden. Als hij vóór 14 januari geen geldschieter vindt, houdt zijn team op te bestaan. Voor het seizoen 2002 heeft de renstal 170 miljoen gulden nodig, waarvan 85 procent uit sponsorgeld moet komen.
'Dat is vandaag de dag een probleem, zeker als je weet dat de advertentiebudgetten met 40 procent zijn ingekrompen', aldus Prost. 'Andere teams zitten in hetzelfde schuitje, maar wij hebben het geld sneller nodig.'
'Le Professeur' vindt dat de kleinere formule-1-teams meer moeten ontvangen uit de tv-rechten om een kans te maken tegen de grote autofabrikanten. 'De sponsors horen alleen maar in de media dat slechts de grote autofabrikanten het zullen maken, dus komen ze natuurlijk niet meer naar ons.'