Autobranche leeft van luchtzakken

Volvo noemt de Volvo S80 de 'veiligste sensatie' ter wereld. 'Nieuw: WHIPS, het innovatieve Whiplash Protection System. Nieuw: Inflatable Curtains (IC), voor extra bescherming bij aanrijdingen van opzij.' Mercedes over de C-klasse: 'Dus niet alleen twee airbags standaard, maar ook twee sidebags....

ERWIN WIJMAN

Veiligheid is verkoopargument nummer 1 in auto-advertenties en op de AutoRAI, volgende week. Het fanatisme waarmee reclamemakers de veiligheidsvoorzieningen er inwrijven, werkt aanstekelijk. Geen automerk ontkomt nog aan een riedeltje afkortingen als ABS, ATS, WHIPS, IC en ESP. Om het aantal airbags lijkt helemaal een strijd losgebarsten: Audi stopte er al acht in zijn A8, Mercedes 16 in zijn S-klasse. Autoverkopers zijn luchtverkopers geworden.

'Veiligheid is een hot issue', verklaart Sanne Krom van het reclamebureau van Hyundai. 'Sommige merken, zoals Volvo en Volkswagen, maken er echt een onderscheidend kenmerk van, maar bij Hyundai passen die veiligheidsfeatures in de compleetheid-belofte. Ze zitten er standaard op.'

Maar worden auto's wel steeds veiliger? Herhaaldelijk is aangetoond dat een anti-remblokkeersysteem (ABS) een auto op niet veiliger maakt, omdat de automobilist met ABS die extra remkracht opslorpt door harder te rijden en later te remmen. Auto's zijn nu zo veilig dat het niet meer veilig is. Dit inzicht werd laatst treffend geïllustreerd door de stelling van een promovendus aan de TU Eindhoven: 'Ter bevordering van de verkeersveiligheid verdient het aanbeveling de airbag te vervangen door een metalen spies'.

'Nee, ik denk niet dat mensen in een nieuwe Sonata nu roekelozer gaan rijden', meent Krom van het Hyundai-reclamebureau. 'Minder opletten zul je pas in een echt grote auto, daarin heb je eerder het gevoel dat je het contact met de omgeving verliest.' Hij denkt dat alle aandacht voor veiligheid in autoreclame terecht is. 'Veiligheid is voor de consument meer een voorwaarde dan een meerwaarde. Dat heeft trouwens ook met Europese richtlijnen te maken. Veel van die voorzieningen zijn verplicht.'

Toch is er minstens één autoverkoper die al die veiligheidsfeatures in auto's onzinnig vindt. En niet de minste autoverkoper, namelijk Henry Ford II. Tien jaar na zijn overlijden in 1987 mocht een Amerikaans autoblad uit nagelaten tapes citeren. I don't think safety sells cars, zei Ford letterlijk. 'Kijk', verklaarde hij, 'Gordels en hoofdsteunen redden levens, dus die zijn oké. Maar al die andere veiligheidsvoorzieningen zijn niet van belang. Als je zorgt dat mensen hun gordel om doen en als je het rijden onder invloed echt terug kan brengen, doet dat veel meer voor de verbetering van de veiligheid dan any damned thing on a car.'

Geen reclamemaker of autofabrikant die zich daar wat van aantrekt. Alleen noodgedwongen. Volkswagen raadt sinds vorige week zijn autobezitters aan de airbag aan de passagierskant definitief uit te schakelen, aldus een bericht in NRC Handelsblad van 22 januari. 'Aanleiding is het overlijden van een baby die bij een frontale botsing overleed, doordat een gedeactiveerde airbag toch werkte. De baby zat in omgedraaid kinderzitje op de passagiersstoel.' Om hun passagiersairbag definitief uit te schakelen moeten rijders van Volkswagen de bedrading doorknippen. Dat is veiliger.

Erwin Wijman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden