Autobeurs Genève: groen moet je doen

De groene beloften zijn aanzienlijk minder uitbundig op de autobeurs van Genève van dit dan tijdens eerdere edities...

Genève De witte Skoda Greenline is bestickerd met groene blaadjes. Bij Peugeot ruist een waterval tussen veel groen door. En bij Ssang Yong staat een opengewerkt model van een diesel-hybride-auto tentoongesteld.

Tot zover dit jaar de groene handtekening van de eerste autobeurs van het jaar. Dat was op eerdere exposities wel anders: milieu was het afgelopen jaar hét uithangbord op de grote autotentoonstellingen.

Maar in Genève? Het is vooral weer zakendoen zoals gebruikelijk op de 78ste Salon de l’Auto in Genève, die vandaag de deuren voor het publiek opent. Wat Milaan is voor de modebranche, is Genève voor de autoindustrie: een jaarlijkse hoogmis waarbij design voorop staat, maar technisch kunnen niet uitgevlakt mag worden.

Milieu is weer net als vroeger slechts een van de aspecten waarmee rekening moet worden gehouden. Groen moet je doen, lijkt het motto te zijn geworden. Zo vol uitbundige groene beloften als de show vorig jaar was, zal het wel nooit meer worden.

Toch is het milieu nog niet vergeten. Zo leek de onthulling van een nieuw model bij Toyota meer op de ontvangst van een popgroep dan op de presentatie van een nieuwe auto.

Vele honderden journalisten, fotografen en camerateams bleven geduldig een half uur wachten totdat eindelijk het doek verdween rond de IQ, een nieuweling van Toyota.

De auto combineert de jongste autotrend – klein, slim, schoon – met Toyota’s ervaring op het gebied van hybrideaandrijving. De middenklasser Prius –- de ruim tien jaar oude knuffelhybride – heeft een kleintje gekregen: het autootje voor stadsgebruik is niet langer dan drie meter.

De Japanse autofabrikant zet met het wagentje de stap die Smart nooit heeft kunnen zetten, en is daarmee de Europese auto-industrie weer eens te snel af. Meer dan ooit lijkt immers de tijd rijp voor een handzaam vervoermiddel met een minimale milieubelasting. Wat dat betreft, is de Smart jaren te vroeg op de markt gekomen.

Wie naar de IQ kijkt, ziet in de ogen van Toyota’s Europese topman Andrea Formica ‘de kleinste vierzitter ter wereld’. Het lijkt een doorontwikkeling van Daimlers guitige, maar verliesgevende Smart.

De IQ is een auto met de ‘J-factor’, aldus Formica: Japanse ‘authenticiteit’ gecombineerd met de technische vindingrijkheid van zijn ontwikkelaars.

De auto, die eind dit jaar de weg op kan in de grote Europese steden, is een piepkleine hybride, die niet meer uitstoot dan 99 gram CO2 per kilometer. Daarmee duikt de auto 5 gram onder de uitstoot van de zuinigste benzineauto van het moment, de Daihatsu Cuore.

De fabrikant zegt in de auto ruimte te bieden aan drie volwassenen en een kind en daarvoor dezelfde binnenruimte te hebben gecreëerd als in de veel grotere Prius, die bovendien drie keer het gewicht van de IQ (420 kilo) op de weg zet.

Verder heeft iedere fabrikant met nieuwigheidjes wel een of meer modellen in het programma die zuiniger dan voorheen omgaan met brandstof of het milieu. Mercedes toont diverse modellen waarbij het woord ‘blue’ of ‘hybride’ in de naam voorkomt, Saab heeft ‘Biohybrid’, Ford kent ‘Econetic’ en VW toont een Golf met een diesel-hybridemotor.

Andere fabrikanten hanteren veelvuldig de kaasschaafmethode om aan de verlangde milieudoelstellingen te geraken. Zo vervangt Volvo in het kader van deze ‘downsizing’ een deel van de kloek uitgevallen 3,2-motoren door zuiniger 2-liter-uitvoeringen en schroeft Fiat zijn 1,9-motoren terug naar 1,4-versies, zonder daarbij de auto aan kracht te laten inleveren, benadrukt de woordvoerder. Want dat is het laatste waar de sector op zit te wachten: groene, maar bloedeloze voertuigen.

Autorijden staat ondanks de vele nadelen nog steeds voor vrijheid, expressie en dynamiek. Het wachten is dan ook op auto’s die helemaal geen uitstoot van kooldioxide veroorzaken en toch kunnen meedoen in de competitie om mooi en snel. Ze worden hier en daar beloofd op de beurs, maar de spandoeken zijn aanmerkelijk bescheidener dan in voorgaande jaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden