Auto's goedkoper dankzij betere recycling

Nieuwe auto's worden met ingang van volgend jaar honderd gulden goedkoper. Die kleine prijsdaling heeft te maken met de verlaging van de 'verwijderingsbijdrage' van 250 naar 150 gulden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volgens de autovereniging Rai, die tot deze verlaging heeft besloten, kan de bijdrage omlaag omdat het recyclingsysteem dat in 1995 van start is gegaan 'inmiddels uitstekend functioneert'.

De hoeder van het systeem is Auto Recycling Nederland (ARN), een organisatie waarbij inmiddels zo'n 275 autoslopers zijn aangesloten. Deze bedrijven verwerken gezamenlijk meer dan 90 procent van de oude auto's. De rest wordt door ongeveer 500 veel kleinere slopers gedaan.

De verwijderingsbijdrage is in 1995 ingevoerd om de recycling van oude auto's, die vaak niet kostendekkend is, te stimuleren. Uit de bijdrages worden de vergoeding voor de slopers betaald.

De bijdrage van 250 gulden is eigenlijk te hoog geweest. In de afgelopen jaren zijn er minder auto's naar de sloop gegaan dan werd aangenomen. Dat heeft te maken met de langer dan verwachte levensduur van een auto. Die was geraamd op 11 jaar en blijkt ruim 13 jaar te zijn.

Door het geringere aanbod is minder uitbetaald aan de autoslopers dan was geraamd en zijn de reserves bij ARN opgelopen tot 180 miljoen gulden. De verlaging van de bijdrage zal ertoe bijdragen dat de reserves in de komende jaren zullen dalen tot zo'n 80 miljoen.

Wel zullen er in de komende jaren meer auto's voor sloop worden aangeboden dan in de afgelopen jaren het geval is geweest. De verwachting is dat het aantal zal oplopen tot ruim 400 duizend per jaar na de eeuwwisseling tegen ongeveer 300 duizend nu. Dit aantal van ruim 400 duizend te slopen auto's ligt nog altijd beneden de verwachte verkoop van nieuwe auto's van zo'n 600 duizend per jaar.

Niet alleen het geringere aanbod, ook de verbetering van de efficiëntie bij de sloopbedrijven heeft de reserves van ARN gevoed. In de afgelopen twee jaar is de tijd die is gemoeid met het demonteren van een auto met een kwartier gedaald tot circa anderhalf uur. Door de betere bedrijfsvoering konden de vergoedingen voor de autoslopers omlaag en liepen de reserves op.

Die 'demontagevergoedingen' zijn gebaseerd op een uurtarief per soort materiaal dat gerecycled wordt. Aanvankelijk waren dat zes soorten materiaal, inmiddels zijn dat er vijftien. Maar nog steeds is niet de hele auto geschikt voor hergebruik. Met zo'n 10 tot 15 procent van de onderdelen kan nu niets gebeuren. De doelstelling van ARN is dit percentage op te voeren tot 95 procent in 2015.

Een groeinde groep autoslopers vreest dat verlaging van de verwijderingsbijdrage ook zal leiden tot verlaging van de demontagevergoedingen. Deze groep heeft enkele maanden geleden de Vereniging Autorecycling Bedrijven (VAB) opgericht. Bij de start had de vereniging zes leden, inmiddels zijn dat er volgens woordvoerder D. Pool 155. Al deze bedrijven zijn lid van ARN, zegt Pool.

De VAB zal volgens Pool gaan proberen de verlaging van de verwijderingsbijdrage tegen te houden. Hij vermoedt dat de verlaging ook helemaal niet zal doorgaan omdat de Stiba, de vereniging die de autoslopers bij ARN vertegenwoordigt, de maatregel nog kan tegenhouden.

Stiba-woordvoerder Van der Laar geeft Pool echter ongelijk. De Rai heeft de bevoegdheid om de hoogte van de verwijderingsbijdrage vast te stellen. De Stiba bepaalt de hoogte van de demontagevergoedingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden