Auto-ongelukken tegen trend in gestegen, vermoedelijk door smartphone-gebruik

Het aantal ongevallen met auto's is vorig jaar met 8 procent toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Tot die tijd was er juist afname zichtbaar. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars. De toename wordt toegeschreven aan smartphonegebruik achter het stuur en het gebrek aan handhaving daarop.

Het aantal auto-ongelukken is voor het eerst in jaren weer gestegen. Foto anp

In 2014 waren nog 462 duizend particuliere auto's betrokken bij een ongeluk, in 2015 waren het er meer dan een half miljoen. Het totale aantal verkeersclaims, ook een- en tweezijdige aanrijdingen met vrachtauto's, bestelbusjes en leaseauto's, nam met 6,5 procent toe van 790 duizend in 2014 tot 841 duizend in 2015.

Gebruik van een smartphone wordt genoemd als één van de belangrijkste oorzaken van de stijging van het aantal ongelukken. 'Het gaat dan om het telefoneren en het gebruik van social media tijdens het rijden, al zijn daar geen harde cijfers over', zegt algemeen directeur Richard Weurding van het verbond. Persvoorlichter Rudi Buis voegt toe: 'Het is meer een onderbuikgevoel. Mensen zetten in hun schadeclaim niet dat ze zaten te Facebooken.'

Over Nederland zijn geen feiten beschikbaar, maar in de Verenigde Staten is het smartphone-gebruik bij ongevallen wel onderzocht. Hieruit bleek dat in 68 procent van de ongelukken afleiding de belangrijkste oorzaak was. Hier valt ook smartphonegebruik onder. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) voert nu samen met een aantal Europese partners eenzelfde onderzoek uit. De resultaten hiervan komen pas in 2017.

Tekst loopt door onder graphic.

Een andere reden is de afname van verkeershandhaving. Hier lag de afgelopen jaren de prioriteit niet bij de politie. Op telefoongebruik achter het stuur staat nu een boete van 230 euro. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit daarom, net als het Verbond van Verzekeraars, voor strengere controles, ook op smartphone gebruik.

'Zoals het nu not done is om dronken achter het stuur te zitten, moet het ook not done worden om je telefoon te gebruiken achter het stuur', aldus José de Jong van VVN.

VVN schaart zich achter het zogenaamde Deltaplan voor veilig verkeer dat de Verzekeraars vandaag bepleiten. Wat dit plan precies behelst is onduidelijk, maar het is van belang dat een nieuw kabinet prioriteit heeft voor verkeersveiligheid.

'We hebben ooit doelstellingen met elkaar geformuleerd en je ziet nu dat het daarmee de verkeerde kant op gaat. Dat zie je ook aan het aantal verkeersdoden', aldus directeur Weurding. Dat aantal steeg vorig jaar van 570 naar 621, wat eveneens een trendbreuk is: de jaren ervoor nam het aantal verkeersdoden alleen maar af.

'We kunnen er niet vroeg genoeg bij zijn om dit aan te kaarten. We willen op de feiten vooruit lopen', voegt voorlichter Buis, de verkiezingen in maart 2016 indachtig, toe.

Daling verkeersdoden stagneert door minder strenge aanpak politie

Het aantal verkeersdoden is in Nederland de laatste vijf jaar minder hard gedaald dan in veel andere Europese landen. Nederland boekt minder progressie omdat de politie minder streng de verkeersveiligheid handhaaft, stelt de Europese Raad voor Transportveiligheid (ETSC).

Meer over