Auto moet winkelstraat redden

De crisis heeft ook de winkeliers in de Haarlemse Generaal Cronjéstraat getroffen. Hun hoop op meer omzet is nu gevestigd op de terugkeer van de vijf jaar geleden verbannen auto's.

HAARLEM - De Haarlemse Generaal Cronjéstraat is niet meer wat ze ooit is geweest. Veel speciale winkeltjes hielden de afgelopen jaren het hoofd niet boven water aan deze kilometer lange, wat volkse winkelstraat met witte luifels, gelegen aan de andere kant van het station.


Winkeliers hebben nu de hoop gevestigd op de terugkeer van de auto in de straat. Die werd in 2007 op verzoek van de winkeliersvereniging door middel van paaltjes verbannen, om de funshoppers ruim baan te geven. Op verzoek van dezelfde winkeliersvereniging heeft de gemeente nu besloten dat de fietsenrekken volgende week weer moeten plaatsmaken voor autoparkeerplekken en laad- en losplaatsen. Een omstreden maatregel, waarmee onder meer de Fietsersbond niet blij is.


In 2007 waren de verwachtingen in de straat nog hoog gespannen. De Generaal Cronjéstraat zou een levendig en gevarieerd winkelgebied worden. Met de crisis zagen veel winkeliers hun omzet teruglopen. De gemeente had bovendien geen geld meer om de straat de beloofde opknapbeurt te geven.


Veel winkeliers wijten het verlies aan vaste klanten ook aan het weren van de auto. 'We kunnen niet meer parkeren, zeiden ze dan tegen mij', vertelt de eigenares van Jo Ann's Fashion. 'Er kwamen ook steeds meer van die goedkope lawaaizaken bij.' Sommige panden staan leeg. Een kinderkledingwinkel verkoopt zijn exclusieve waar voor spotprijzen in een opheffingsuitverkoop.


Ook slagerij Henk Wisker zag de omzetten teruglopen. En niet alleen omdat de supermarkten tegenwoordig tot 10 uur 's avonds open zijn. 'Als de auto hier weer mag komen, wordt het gezelliger', zeggen Sandra en Elsa hoopvol van achter de vitrine met zorgvuldig uitgestalde vleesproducten. 'Wij hebben het gemerkt toen de straat werd afgesloten. Klanten die van ver komen, speciaal voor ons paardenvlees, kwamen minder of helemaal niet meer. We hopen dat ze nu terugkomen.'


De Fietsersbond kan geen enkel begrip opbrengen van wat zij een trendbreuk noemt. 'Haarlem is waarschijnlijk de enige gemeente die in een winkelstraat fietsparkeerplekken verwijdert en deze vervangt door autoparkeerplekken', zegt woordvoerster Arien de Jong.


Ook het winkelend publiek is niet onverdeeld enthousiast. 'Wat een weggegooid geld om die fietsenrekken weer weg te halen', zeggen José en Nelly. De twee Haarlemse vriendinnen van in de 60 maken graag een wandeling in de winkelstraat. 'De terugkeer van de auto voegt niets toe. De parkeergarage is vlakbij. Het is gewoon crisis.' De tienermeiden Kaily (14) en Sawaddie (17) vinden het 'chiller' als de straat van de fietsers blijft. Maar voor mevrouw Molenkamp (78), die ondersteund door een vriendin door de straat loopt, is het een uitkomst als ze er straks met de auto naar de winkels kan.


'Het besluit in 2007 was geen vergissing', verzekert een gemeentewoorvoerster. 'Het was nog voor de crisis en de explosieve groei van internetaankopen. De balans tussen voor- en tegenstanders onder de winkeliers valt nu anders uit.' Dat komt volgens haar doordat in de straat vooral 'doelgerichte' aankopen worden gedaan en er minder puur voor de lol wordt gewinkeld. De kosten van de herinrichting vallen mee, zegt ze. 'De parkeerautomaten zijn eigenlijk nog het duurst, maar die verdienen zich vrij snel terug.'


Maar zijn de verwachtingen over de terugkeer van de auto niet te hoog gespannen, vragen sommige winkeliers zich af. Alle middenstand heeft het moeilijk nu consumenten minder makkelijk geld uitgeven en wachten op aanbiedingen voor ze hun portemonnee trekken. Christiaan Kanis, eigenaar van Kanis Kunst en Lijsten zegt: 'Denk niet dat er nu een auto de straat komt ingereden vol met geld.'Hij had zijn bedrijfsvoering al aangepast. 'De dag dat de straat dichtging, heb ik een bus gekocht om de schilderijen te bezorgen.'


Eigenares Elly Demmers van Formidabel, een eetcafé met een terras, behoort tot de minderheid van ondernemers in de straat die de auto niet graag zien terugkeren. 'Dit is tegen de tijdgeest in. Al die giftige uitstoot, dan ligt er straks fijnstof op de terrastafels. Het kan nooit goed gaan, met fietsers en auto's in deze drukke straat.' De gemeente doet dit omdat ze in gebreke is gebleven met het opknappen van de straat, vermoedt ze. 'Het is voor het stadsbestuur dan nog het gemakkelijkst om de auto weer ruim baan te geven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden