Auto huren: zo voorkomt u hoge kosten

Geld

De vijf grote autoverhuurders beloven hun leven te beteren, maar het blijft op vakantie erg oppassen met bijvoorbeeld brandstoftrucs bovenop de (lok)prijs. De vier grootste valkuilen.

Een giraffe in Safaripark Beekse Bergen kijkt nieuwsgierig naar binnen in een auto van bezoekers. Beeld anp

Een huurauto op Mallorca voor maar 4,97 euro per dag? Zo goedkoop kan niet, denkt reisjournalist Daan Vermeer. Hij besluit ter plekke de proef op de som te nemen. Aangekomen op het Spaanse eiland bij de lokale verhuurder RecordGo blijkt medewerker Pablo inderdaad nog wat extra kosten te hebben: 58 euro afkoop eigen risico (voor één dag), naast een 'logistieke belasting' van 30 euro en 'ongeveer 50 euro' voor een tank benzine. Die gaat niet op in een dag, dus Pablo wil desgevraagd de kosten wel restitueren als de auto weer met een volle tank wordt ingeleverd. De afkoop eigen risico is optioneel, geeft hij verder toe. In de huurovereenkomst blijkt daarnaast niks te staan over een logistieke belasting. Volgens Pablo is die 'normaal op een luchthaven'. Terwijl hij na aandringen zijn baas hierover belt, hoort Vermeer dat andere huurders verderop aan de balie het bedrag ook voor hun kiezen krijgen. Pablo biedt na het belletje eerst 6 euro korting aan en - na weigering - een auto rechtstreeks bij hem, voor 66 euro, zonder extra kosten.

Dit relaas uit de Reisgids van de Consumentenbond geeft de gevaren van een huurauto in het buitenland in een notendop weer. Want terwijl de reisjournalist overal naar vraagt en vasthoudend is, gaat de gemiddelde toerist, vermoeid van de reis en met kinderen en koffers aan de hand, al snel door de knieën. 'Het heeft er alle schijn van dat autoverhuurders daar handig op inspelen', schrijft Vermeer in het 'dossier autohuur' dat de Reisgids heeft opgesteld. Daarin staan de vier belangrijkste valkuilen:

Verzekeringen

In de huurprijs zitten alle basisverzekeringen, maar het eigen risico bij schade of diefstal kan oplopen tot wel 1.000 euro. Dat kan met een extra verzekering worden verlaagd of afgekocht. Bij sommige bemiddelaars, zoals Sunny Cars en Economy Car Hire, huur je zonder eigen risico, tipt de Consumentenbond. Daar zijn ook de schades gedekt die doorgaans buiten alle verzekeringen vallen, zoals aan de banden, de onderkant van de auto, spiegels en ruiten. Als je vaker een auto huurt, is het al snel voordeliger om het eigen risico via een gespecialiseerde partij tijdelijk of doorlopend af te dekken. Laat u bij het afhalen niet onder druk zetten het eigen risico te verzekeren. Vraag waar de verzekeringen precies voor zijn, probeer indien nodig telefonische bemiddeling in te roepen (Sunny Cars heeft daarvoor een nummer) en meld, als u anders de auto niet meekrijgt, dat u onder protest tekent en een klacht gaat indienen.

Beeld Peter van Hugten

Brandstoftrucs

Bij sommige verhuurders moet de auto met een volle tank (tegen hogere prijzen dan aan de pomp) meegenomen worden en leeg weer ingeleverd, waarbij weinig tot niets wordt terugbetaald voor het restje brandstof. Tip: kies een verhuurder die een vol-vol-beleid hanteert. Neem voor de zekerheid altijd foto's van de brandstofmeter bij afhalen en terugbrengen, bewaar tankbonnetjes en noteer de kilometerstanden. Sowieso, zegt de Consumentenbond, is het beter de autohuur vooraf in Nederland te regelen. Vergelijken, wat veel voordeel kan opleveren, is dan makkelijker.

Zogenaamde schade

Huurders krijgen soms bij het terugbrengen van de auto, of na thuiskomst, een rekening voor schade die ze niet hebben veroorzaakt. Tip: film of fotografeer bij het afhalen de auto vanuit alle hoeken. Laat eventuele beschadigingen meteen op het formulier aantekenen.

Spookafschrijvingen

Voor het huren van een auto is een creditcard nodig. In een op tien gevallen (volgens de Britse Consumentenbond) blijkt na thuiskomst dat er onterecht bedragen zijn afgeschreven. Tip: maak bij verdachte transacties direct bezwaar bij de verhuurder en eventueel de bemiddelaar. Als dat niet werkt, maak dan gemotiveerd en met bewijzen bezwaar bij de creditcardmaatschappij.

Alsof ze het dossier autohuur in de Reisgids net gelezen hadden, maakten de vijf grote internationale autoverhuurders deze week bekend dat ze hun klanten beter gaan behandelen. Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt hebben de Europese Commissie onder meer beloofd het onlineboekingsproces transparanter te maken, met duidelijke informatie over verplichte kosten en optionele extra's. Ook komt er (met ingang van eind dit jaar) betere informatie over het eigen risico en het brandstofbeleid. De procedures voor voertuiginspectie en bezwaar maken tegen een schadeclaim voordat het geld is afgeboekt, worden ook verbeterd.

De Consumentenbond is blij dat er eindelijk zicht is op die verbeteringen, maar merkt op dat er over een van de grootste klachten, het agressief verkopen van verzekeringen op de afhaallocatie, zoals door Pablo, helaas niets is afgesproken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.