Audi wil 'founder' nieuw Stedelijk Museum zijn

Langzaam wordt duidelijk welke vergaande tegenprestatie Audi verwachtte voor een renteloze lening aan het Stedelijk Museum in Amsterdam. De cultuurwethouder liet zich 'inpakken'....

Van onze verslaggevers

De gemeente Amsterdam zal vrijwel zeker meer geld moeten bijdragen aan de bouw van nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum. Gemeenteraadsleden voorspellen dat dit de uitkomst zal zijn van de nieuwe onderhandelingen tussen wethouder van Cultuur S. Bruines en Audi, nu de oorspronkelijke sponsorovereenkomst met de autofabrikant door de raadsleden is verworpen.

Audi bood het Stedelijk een renteloze lening van twaalf miljoen gulden voor de bouw van een nieuwe vleugel. In ruil daarvoor verlangde de autofabrikant een vergaande tegenprestatie. Zo moest niet alleen de naam van het gebouw naar Audi verwijzen, zouden er auto's worden getoond, maar kreeg de autofabrikant ook inspraak in de door het bedrijf gesponsorde tentoonstellingen.

Afgelopen week trok wethouder Bruines het contract met Audi in, nadat de gemeenteraad in een besloten overleg grote bezwaren geuit tegen de overeenkomst. De raad vindt dat Bruines aan Audi scherpere randvoorwaarden moet stellen. Zo mag Audi in het museum geen auto's plaatsen en moet de invloed van het bedrijf op de kunstprogrammering worden beperkt. Ook wordt een makelaar ingeschakeld, die moet beoordelen of Audi niet via een omweg voor relatief weinig geld een 'showroom' krijgt op een van de duurste plekken van de stad. Dat is dit weekeinde bekend gemaakt als reactie op de suggestie dat wethouder Bruines zich heeft laten 'inpakken' door Audi.

Uit vertrouwelijk stukken van de gemeente blijkt welk stempel het autobedrijf zou drukken op de inrichting van de nieuwbouw van het museum. Volgens de overeenkomst krijgt de nieuwe vleugel de naam 'Audi Forum'. Voor de autofabrikant wordt in het gebouw op de begane grond 160 vierkante meter gereserveerd en in de kelder 430 vierkante meter.

Audi kan de ruimte op de begane grond, die onder verantwoordelijkheid valt van het museum, incidenteel gebruiken voor het tonen van een auto-model. Gerept wordt over 'het op museaal verantwoorde wijze maken van een koppeling naar het merk Audi'.

De kelder zou exclusief voor Audi zijn, hoewel de inrichting ervan in overleg gebeurt met de museum-directie. Het convenant zegt dat hier in een bij het Stedelijk passende context maximaal zes auto kunnen worden geplaatst.

Bezoekers mogen achter het stuur zitten, maar onderstreept wordt dat in de 'image-store' geen auto's zullen worden verkocht. Audi zou er wel merchandise, zoals kleding en fotomateriaal, aan de man brengen. In de kelder zijn ook exposities te zien.

Buiten de renteloze lening stelt de Duitse autofabrikant jaarlijks tachtigduizend gulden ter beschikking voor bijzondere projecten van het museum. Bij deze exposities moet de 'Nederlands-Duitse interactie' centraal staan. Uit een toelichting van Audi blijkt dat het bedrijf de door het Stedelijk voorgestelde projecten die met het sponsorgeld worden gefinancierd, moet goedkeuren.

Audi eiste dat het museum in alle communicatie-uitingen Audi noemt als 'founder van het nieuwe Stedelijk Museum'. Daarbij is sprake van 'absolute exclusiviteit voor de autobranche'.

In een brief aan de gemeenteraad schreef Audi vorige maand dat het niet de bedoeling is om beslag te leggen op het museum zelf. Juist om die reden wil Audi geen ruimte in het museale gedeelte, maar in de nieuwe, commerciële vleugel waar ook het restaurant komt.

De gemeenteraad is geschrokken van de inhoud van de overeenkomst. Hoewel in het college-akkoord is afgesproken dat de kunstwereld zelf op zoek gaat naar sponsors voor nieuwbouw, vindt een meerderheid van de raad de afspraken te ver gaan. Met name de PvdA, die in de raad een zware stem heeft, geeft toe zich te hebben vergist. D66-wethouder Bruines kreeg voor het contract alleen steun van de eigen partij en de VVD. D66 meent dat het uitkleden van de sponsorovereenkomst consequenties heeft voor de kunst en cultuur in Amsterdam. 'Zonder belangrijke bijdragen van het bedrijfsleven kan Amsterdam zich niet handhaven als internationaal cultuurcentrum', aldus D66.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden