Audi doet het licht uit

Artistiek directeur Pierre Audi luidt zijn tiende en laatste Holland Festival in met een duistere dansvoorstelling. 'Wij leven in sombere, verwarrende tijden.'

AMSTERDAM - 'Het is een artistiek statement om met deze voorstelling mijn laatste festival te openen. En tegelijk is het ook mijn hommage aan Anne Terera die al dertig jaar bijzondere voorstellingen maakt en vaak te gast op het Holland Festival is geweest.' Aldus Pierre Audi, die als gastheer van zijn tiende en laatste Holland Festival zondagavond volkomen relaxt in de hal van het Muziektheater stond.


De dansvoorstelling Vortex Temporum van Anne Teresa de Keersmaeker op muziek van de hedendaagse componist Gérard Grisey, bleek inderdaad een statement: donker en duister, grijsgrauw, experimentele muziek die snerpend pijn deed, dansers die almaar om elkaar heen cirkelden en verloren raakten. Veel geld aan decor en kleding was er niet besteed: vijf kale stoelen en dagelijkse sjofele kleding. Alles aan deze voorstelling ademde Kunst. En Afzien. En: 'Wij leven in sombere, verwarrende tijden.'


Na afloop van dit uurtje deprimerende dans waren de reacties dan ook zeer gemengd. Sommige gasten vonden het wel erg zwartgallig voor een feestelijke openingsavond, anderen spraken juist van een 'bijna hallucinerende beleving'.


Het Holland Festival 2014 werd zondagavond geopend in aanwezigheid van koning Willem-Alexander en zijn vrouw Maxima. Omdat het Audi's laatste editie was, vond er na afloop een wat rommelige receptie plaats waarin twee boeken over tien jaar Audi en het Holland Festival werden gepresenteerd. In het boek Holland festival - venster op de wereld staat een aantal artikelen over theater en muziek, alsmede een overzicht in foto's en recensies van alle producties van de afgelopen tien jaar. Daarnaast was er al verrassing ook een vriendenboek, voorafgegaan door een speech van componist Martijn Padding. 'Dit is een uiterst gevaarlijk boek, Pierre, gevaarlijk voor je eigen ego. Je moet er dan ook niet te veel in lezen en zeker niet alles geloven.' In het boek zingen de groten der (culturele) aarde een loflied op Audi, waaronder Marina Abramovic, Pierre Boulez en Alain Platel. Audi bood beide boeken overigens onmiddellijk aan het koningspaar aan, vanwege de ondersteuning die het festival vanuit het Koninklijk Huis altijd genoten heeft.


Op de openingsavond was een groot deel van de Nederlandse culturele elite aanwezig, evenals veel sponsors en zakelijke relaties. Zinnetjes als 'Zeg, Wilfried, zullen we na afloop nog even een bitterballetje mee prikken?', waren in verschillende varianten dan ook veelvuldig te horen. De dans was hier een soort amuse op de borrel na afloop.


De vertrekkende Audi ('Wist je dat mijn naam eigenlijk 'Ik hoor' betekent?') nog even gevraagd naar dat artistieke statement van hem. 'Kijken naar geluid, en luisteren naar beweging - dat is waar het hier over gaat.' Mevrouw De Keersmaeker zelf stond intussen met een bedrukt gezicht aan de bar. Zelfs na complimenten van bewonderaars - die waren er heus ook - kon er geen lachje af.


De koning en zijn vrouw bleven minstens een uur napraten. In ongedwongen sfeer, heet dat. Toen zij waren vertrokken, mochten de openslaande deuren naar het balkon open. Het was erg warm geworden in het Muziektheater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden