Attentie, attentie: uw aansluiting op de hsl laat nog wel eventjes op zich wachten

De Fyra is niet meer. De Belgische vervoerder NMBS stapte vorige week uit het falende project. De NS maakte gisteren bekend ook niet verder te willen met de hogesnelheidstreinen van Italiaanse makelij. Maar het spoor ligt er al wel. Wat moet er nu gaan rijden? Vijf alternatieven.

Fyra-treinen geparkeerd op rangeerterrein Watergraafsmeer. Beeld ANP

ICE
Waarom koopt de NS niet gewoon zestien nieuwe flitstreinen bij een betrouwbare fabrikant? Dit lijkt het meest voor de hand liggende alternatief om de falende V250 treinstellen te vervangen, maar op korte termijn is dit geen oplossing. Treinfabrikanten produceren uitsluitend op bestelling. Als de NS de treinen vandaag bestelt, zijn de treinen vermoedelijk niet voor 2017 gereed. Tot die tijd zal een andere oplossing moeten worden gezocht. Bovendien zal dit vele honderden miljoenen euro's kosten.

Fabrikant
Siemens
Snelheid
330 km/u

Beeld ANP

Thalys
De Thalys is de enige hogesnelheidstrein die zich heeft bewezen op de Nederlandse hogesnelheidslijn. De Thalys rijdt momenteel al negen keer per dag van Parijs naar Amsterdam en terug. De Belgische spoorwegen stellen voor de frequentie van de Thalys op korte termijn op te voeren tot 12 treinen per dag. Thalys onderzoekt of het nog meer treinen kan inzetten. De NS staat buitenspel bij dit alternatief. Thalys is een samenwerkingsverband van de Duitse, Belgische en Franse spoorwegen.

Fabrikant
Alstom
Snelheid
300 km/u

Beeld ANP

Eurostar
Eurostar onderzoekt of het de flitstrein van Londen naar Brussel kan laten doorrijden naar Amsterdam. Voor reizigers lijkt dit aantrekkelijk: Amsterdam en Rotterdam zouden een rechtstreekse spoorverbinding met Londen krijgen. De Eurostar moet dan wel eerst geschikt worden gemaakt voor het Nederlandse hogesnelheidsspoor, dat gebruik maakt van een ander veiligheidssysteem dan de rest van Europa. In Eurostar werken de Belgische, Franse en Britse spoorwegen samen.

Fabrikant
Alstom
Snelheid
300 km/u

Beeld ANP

Dubbeldekker
De NS onderzoekt of het de eigen gele dubbeldekkers geschikt kan maken voor de hsl. Deze treinen moeten hiervoor worden uitgerust met een ander veiligheidssysteem en de motoren moeten worden aangepast. De bovenleiding van de hogesnelheidslijn heeft een afwijkend voltage. De NS verwacht hiervoor minstens een jaar nodig te hebben. Ideaal is deze optie niet. De dubbeldekkers zijn geen flitstreinen en niet geschikt voor snelheden boven de 200 kilometer per uur.

Fabrikant
Bombardier
Snelheid
160 km/u

Beeld ANP

Traxx
De laatste optie is de Britse Traxx-treinen die de NS nu inzet als Fyra van Amsterdam naar Breda. Dit zijn aangepaste locomotieven die met gewone wagons over de hsl rijden. De Traxx-treinen hebben een maximum snelheid van slechts 160 kilometer per uur. Een afgang zou het wel zijn. De Fyra moest de Ferrari onder de hogesnelheidstreinen worden - de Traxx is het tegenovergestelde. Bovendien heeft hij geen certificaat voor het Belgische spoor, dus hij kan niet worden ingezet naar Brussel.

Fabrikant
Bombardier
Snelheid
160 km/u

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.