'At your service'

Dat was even schrikken toen het dagblad Trouw onlangs op de voorpagina kopte dat volgens de GGD's, de gezondheidsdiensten van de grote steden, energie te snel wordt afgesloten....

Het bericht werd ondersteund door een trieste foto van een gezin uit Almere dat bij kaarslicht zat te eten omdat het niet tot een vergelijk met Nuon kon komen. Zo leek het er op alsof de aloude betutteling ('wij weten wat goed voor u is') van de overheid had plaatsgemaakt voor de nieuwe strengheid ('at your service') van het geprivatiseerde nutsbedrijf voor de gefortuneerden.

Maar zo ver is het gelukkig nog niet. In de eerste plaats kan de WSNP, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, in veel gevallen een oplossing bieden. Ernstiger is daarnaast wel dat de hulpverleners van de GGD's onjuist geïnformeerd blijken te zijn. Het doorverwijzingscircuit werkt kennelijk nog niet in alle gemeenten optimaal, als gevolg van ambtelijke verkokering.

In de jaren tachtig is er veel strijd geleverd om voor particulieren het recht op een betalingsregeling te laten opnemen in de standaardvoorwaarden van de nutsbedrijven. De consumentenorganisaties hebben daarover langdurig met de nutssector onderhandeld, en uiteindelijk zijn de partijen het volgende overeengekomen. Ten eerste: er bestaat een recht op een betalingsregeling. Ten tweede: die betalingsregeling is aangepast aan het inkomen van de consument. Ten derde: op de naleving van de regeling wordt toegezien door de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven (GON).

Zo slecht als de hulpverleners het doen voorkomen, is de situatie dus ook weer niet. Maar het is wel waar dat de bestaande regeling op bepaalde onderdelen te streng is. De termijnen waarbinnen de consument actie moet ondernemen, zijn extreem kort: meestal heeft hij maar veertien dagen de tijd voor het maken van bezwaar. Waarschijnlijk is deze bezwaartermijn in de praktijk voor zieken en verstandelijk zwakkere mensen niet goed werkbaar.

Maar dat zou eigenlijk een aansporing moeten zijn voor de Consumentenbond om opnieuw, en dit maal veel harder, met de nutssector te onderhandelen over de zelfregulering, juist ten behoeve van de zwakste groep consumenten. In een beschaafd land geldt: eten bij kaarslicht doe je als je zelf het licht hebt uitgedaan, en niet wegens een geschil met een energiebedrijf als Nuon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden